ΤΟ ΤΣΙ ΚΟΥΝΓΚ ΤΟΥ ΦΙΔΙΣΙΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ

(SNAKE BODY CHI KUNG)

    Το Τσι Κουνγκ του φιδίσιου σώματος είναι ένα από τα πιο διάσημα στιλ του παραδοσιακού κινέζικου Τσι κουνγκ, που οι τεχνικές του θυμίζουν ή προσομοιάζουν με τον τρόπο που κινείται ένα φίδι. Με ιστορία μεγαλύτερη από χίλια χρόνια, το Τσι Κούνγκ του φιδίσιου σώματος είναι επίσης γνωστό με άλλα δύο ονόματα, όπως Περιστροφικό Τσι Κουνγκ ή Σπειροειδές Τσι Κουνγκ. Χρησιμοποιείται πάρα πολύ στις ονομαζόμενες Εσωτερικές ή Μαλακές πολεμικές τέχνες της Κίνας, ιδιαίτερα όσες προέρχονται ή σχετίζονται με την παράδοση του Γου Τανγκ Κουνγκ Φου – τέχνες όπως το Τάι Τσι Τσουάν, το Πα Κουά Τσανγκ, το Χσινγκ Γι Τσουάν, το Λιού Χε Πα Φα Τσουάν, το Ζι Ραν Μεν Τσουάν, το Χσινγκ Γι Μπα, το Ντα Μπέι Τσουάν, το Τάι Γι Τσουάν και άλλα λιγότερο γνωστά στον δυτικό κόσμο, που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο Τσι Κούνγκ του Φιδίσιου Σώματος (ή Σπειροειδούς Τσι Κουνγκ)
Οι τεχνικές του Τσι Κουνγκ του Φιδίσιου Σώματος αποτελούνται από συστροφικές, κυκλικές, περιστροφικές και σπειροειδείς κινήσεις του κορμού και των άκρων, εκτελούμενες συνήθως με αργό ή μέτριας ταχύτητας ρυθμό. Αυτός ο τρόπος κίνησης συγκρίνεται συχνά με την κεντρική περιστροφή του κουκουλιού του μεταξοσκώληκα, καθώς το μετάξι τραβιέται ομαλά, απαλά και χωρίς διακοπές όταν μαζεύεται από το κουκούλι. Τα κλασικά κείμενα του Τάι Τσι Τσουάν συστήνουν “να κινείσαι σα να τυλίγεις μετάξι” και το Τσι Κουνγκ του Φιδίσιου Σώματος περιγράφεται συχνά σαν ” το Τσι Κουνγκ του Τυλίγματος του Μεταξιού”. Το τύλιγμα του μεταξιού περιλαμβάνει το αργό τύλιγμα του νήματος με μια σπειροειδή κίνηση, ακολουθώντας περιστροφική και συστροφική τροχιά, παρόμοια με τον τρόπο κίνησης ενός φιδιού. Σύμφωνα με τον μεγάλο δάσκαλο του Τάι Τσι Τσουάν, τον Τσεν Χσιν (1849-1929) ” το Τάι Τσι Τσουάν είναι σπειροειδής κίνηση και σπειροειδής δύναμη …. αν δεν ξέρεις την σπειροειδή κίνηση και την σπειροειδή δύναμη, δεν ξέρεις Τάι Τσι Τσουάν”. Η ανάπτυξη της ενέργειας του Τυλίγματος του Μεταξιού (Τσαν Σσου Τζινγκ) είναι μια από τις θεμελιώδεις μεθόδους εξάσκησης όχι μόνο του Τάι Τσι Τσουάν, αλλά και των υπόλοιπων Εσωτερικών και Μαλακών πολεμικών τεχνών της Κίνας. Και όπως έχουμε ήδη πει, το Τύλιγμα του Μεταξιού είναι ένα άλλο όνομα του Τσι Κουνγκ του Φιδίσιου Σώματος.
Οι ασκήσεις του Τσί Κουνγκ του Φιδίσιου Σώματος μας διδάσκουν να χρησιμοποιούμε μόνο την αναγκαία ποσότητα δύναμης για την σωστή εκτέλεση της κάθε κίνησης. Αν χρησιμοποιήσεις περισσότερη δύναμη οι αρθρώσεις θα γίνουν δύσκαμπτες και αλύγιστες και θα μειωθεί η ελευθερία των κινήσεων σου. Αν αντίθετα κινείσαι με νωθρότητα ή μηδενική δύναμη, πάλι δεν θα μπορείς να εκτελείς της φιδοειδείς κινήσεις αποτελεσματικά και ολοκληρωτικά, χάνοντας ξανά την ελευθερία και το πλήρες εύρος της κάθε κίνησης.
Το Τσι Κουνγκ του φιδίσιου Σώματος είναι μια θαυμάσια μέθοδος άσκησης για απόκτηση ευελιξίας, σωματικής επίγνωσης και συντονισμού. Αυτές οι σπειροειδείς κινήσεις ωφελούν όλες τις αρθρώσεις του σώματος – λαιμό, ώμους, αγκώνες, καρπούς, δάχτυλα, σπονδυλική στήλη, μέση, γοφούς, γόνατα, αστραγάλους, – ενώ σταδιακά βελτιώνουν τη δύναμη και το συντονισμό, διδάσκοντάς μας την θεμελιώδη αρχή του Τάι Τσι Τσουάν: “Σε κάθε κίνηση κινείται ολόκληρο το σώμα σαν ένα ενοποιημένο σύνολο”. Για να επιτευχθεί αυτό κάθε άρθρωση και κάθε μυϊκή ομάδα πρέπει να είναι δυνατή αλλά και ευλύγιστη, και να μπορεί να συνεργάζεται και να συντονίζεται με όλα τα υπόλοιπα μέρη η κομμάτια του σώματος. Αν μια άρθρωση ή μία μυϊκή ομάδα είναι νωθρή, αδύναμη ή σφιγμένη, η φιδοειδής δύναμη του σώματος χάνεται ή ελαττώνεται και το ίδιο συμβαίνει και με τη ροή της Εσωτερικής ή Ζωτικής ενέργειας Τσι. Τα μεγαλύτερα οφέλη του Τάι Τσι Τσουάν, του Χσινγκ Γι ή του Πα Κουά πετυχαίνονται μόνο όταν μπορείς να αισθάνεσαι αυτές τις κυκλικές, φιδοδειδείς ή σπειροειδείς κινήσεις να εξαπλώνονται σε ολόκληρο το σώμα σου. Αργότερα και μέσω περισσότερης εξάσκησης αυτές οι σπειροειδείς ασκήσεις σε βοηθούν να αναπτύξεις την Εσωτερική σου ενέργεια – συνδυασμένες με την βαθιά ενεργειακή αναπνοή του Τσι Κουνγκ. Όταν το Τσι είναι δυνατό στο Ταν Τιέν και οι κινήσεις είναι ακριβείς και σωστές μπορεί κανείς να αισθανθεί το Τσι να κυλάει ανεμπόδιστα και αρμονικά σε όλο το σώμα.
Σήμερα πολλοί μαθητές του Τάι Τσι, του Χσινγκ Γι ή του Πα Κουά αγνοούν ή υποτιμούν την αξία και την σπουδαιότητα της σοβαρής εξάσκησης στο Τσι Κουνγκ του Φιδίσιου Σώματος. Όσοι όμως εξασκούνται σ’ αυτό ενσυνείδητα και συστηματικά βιώνουν πολλά και μεγάλα οφέλη όχι μόνο στις φόρμες και στις εφαρμογές της Τέχνης τους αλλά και στην υγεία, στην ενεργητικότητα και στην ευζωία τους.
Λόγω των εξαιρετικών και πολλαπλών ωφελειών του Τσι Κουνγκ του Φιδίσιου Σώματος στην σωματική κινητικότητα, ενεργητικότητα και υγεία, το Τσι Κουνγκ της Σπειροειδούς Κίνησης ασκείται συχνά και μόνο του, χωρίς την ταυτόχρονη εξάσκηση του Τάι Τσι, του Πα Κουά ή κάποιας άλλης Εσωτερικής πολεμικής τέχνης. Ιδανικό για ανάπτυξη ικανοτήτων όπως ευλυγισία και ευελιξία, ελαστικότητα και χαλάρωση, συντονισμό ολόκληρου του σώματος, αρμονική ενδυνάμωση όλων των μυών, των αρθρώσεων, των συνδέσμων και των τενόντων, αλλά και για την αύξηση της αναπνευστικής ικανότητας, της ζωτικότητας, της ενεργητικότητας και της ηρεμίας, αποτελεί έναν πραγματικό θησαυρό υγιεινής, ολοκληρωμένης και αναζωογονητικής μεθόδου ψυχοσωματικής άσκησης, κατάλληλης για ανθρώπους κάθε ηλικίας, φύλου και φυσικής κατάστασης που εξαπλώνεται γρήγορα σε ολόκληρο τον κόσμο.