ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΤΑΪ ΤΣΙ ΤΣΟΥΑΝ

Από τον Αντώνη Γιαννούλη

 

 

 

Περισσότεροι από τετρακόσιοι άνθρωποι από τις Ηνωμένες Πολιτείες και από δώδεκα ακόμα χώρες συμμετείχαν στην ιστορική Διεθνή Διάσκεψη για το Τάϊ Τσι Τσουάν που έγινε στο Νάσβιλ του Τεννεσή της Αμερικής τον Ιούλιο του 2009. Στη διάσκεψη συμμετείχαν πέντε κορυφαίοι Γκραντ Μάστερς του Τάϊ Τσι Τσουάν, επιστήμονες, ερευνητές και ασκούμενοι της Τέχνης.

 

Η ημερομηνία της διάσκεψης συνέπεσε με τη δέκατη επέτειο της ίδρυσης της Ένωσης Τάϊ Τσι Τσουάν της οικογένειας Γιανγκ, που ήταν και ο επίσημος χορηγός της διάσκεψης στην οποία συμμετείχαν επίσης διεθνώς αναγνωρισμένοι Δάσκαλοι των στυλ Γιανγκ, Τσεν, Γου, Γου Χάο και Σουν Τάϊ Τσι Τσουάν. Η διάσκεψη περιλάμβανε επίσης ομαδικές συζητήσεις με συμμετοχή επιστημόνων, ερευνητών, ασκούμενων και Δασκάλων της τέχνης, πάνω σε θέματα ανάπτυξης, αξιολόγησης και διάδοσης του Τάϊ Τσι Τσουάν. Οι συμμετέχοντες ήταν από Αυστραλία, Αργεντινή, Βραζιλία, Καναδά, Κίνα, Ουγγαρία, Ιταλία, Ιαπωνία, Μαλαισία, Σουηδία, Ελβετία, Ισπανία και Η.Π.Α.

 

Σημαντικά συμβάντα της διάσκεψης ήταν οι συνεδριάσεις των Μεγάλων Δασκάλων από διαφορετικά στυλ της Τέχνης και οι συσκέψεις επιστημόνων και ερευνητών που προσκαλέστηκαν από το Δάσκαλο Γιανγκ Γιανγκ Ph.D, ο οποίος έκανε και την αρχική εισήγηση.

 

Υπήρχαν καθημερινές προφορικές διαλέξεις από ειδικούς γιατρούς, επιστημονικούς ερευνητές, ακαδημαϊκούς και πεπειραμένους ασκούμενους της Τέχνης, οι οποίες οργανώθηκαν επίσης από το Δάσκαλο Γιανγκ Γιανγκ της Νέας Υόρκης. Μερικοί από τους ομιλητές και τους επιστημονικούς ερευνητές είχαν σχέση με το Εθνικό Κέντρο για τον Έλεγχο των Ασθενών και με το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας της Αμερικής.

 

Η Ράσελ Πέρμουθ Λεβίν, Ph.D από την Ουάσιγκτον, είπε ότι υπάρχουν σήμερα πολλά εμπόδια για να μάθει κανείς Τάϊ Τσι Τσουάν. «Χρειαζόμαστε περισσότερες στρατηγικές για να ενθαρρύνουμε τον κόσμο να ασκηθεί στο Τάϊ Τσι. Χρειαζόμαστε καινούριες δραστηριότητες στον τομέα της χρήσης του Τάϊ Τσι για τον έλεγχο του στρες. Το Τάϊ Τσι και το Τσι Κουνγκ έχουν παρόμοια οφέλη με τη Γιόγκα». Είπε επίσης ότι οι εκπαιδευτές του Τάϊ Τσι θα πρέπει να συνεργάζονται περισσότερο με ενώσεις και ομάδες πολιτών και μαθητών στους τομείς της βελτίωσης της υγείας και πρόσθεσε: «Αυτό που μπορεί να μετρηθεί μπορεί και να γίνει. Δεν έχουμε προγράμματα που να μην μπορούν να μετρηθούν». Αναγνώρισε ότι είναι δύσκολο να μετρηθούν τα αποτελέσματα διαφορετικών προγραμμάτων εκπαίδευσης στο Τάϊ Τσι. «Γι’ αυτό χρειαζόμαστε πρόσβαση στην επιστημονική έρευνα. Πρέπει να αρχίσουμε να λαμβάνουμε ποιοτικά επιστημονικά δεδομένα σχετικά με τα οφέλη που αποκομίζουν οι άνθρωποι που εξασκούνται στο Τάϊ Τσι».

 

Πρόσθεσε ότι το Τάϊ Τσι Τσουάν πρέπει να γίνει πιο προσιτό στην κουλτούρα μας. «Πρέπει να δώσουμε ευκαιρίες στους εργαζόμενους να γνωρίσουν το Τάϊ Τσι για έλεγχο του στρες. Πρέπει να προσπαθήσουμε να αυξήσουμε την παρουσία της Πρακτικής του Τάϊ Τσι, του Τσι Κουνγκ και της Γιόγκα στην κοινωνία μας». Αυτό είναι ένα απαραίτητο στοιχείο της προσπάθειάς μας στον τομέα της βελτίωσης της συμπεριφοράς. Πολλοί ερευνητικοί οργανισμοί έχουν ανακαλύψει ότι η χρήση του Τάϊ Τσι και της Γιόγκα είναι πολύ ωφέλιμη σε αυτόν τον τομέα.

 

«Κάντε την πειθαρχία σας εύκολη στην κατανόηση και στην πρακτική εμπειρία. Ενσωματώστε αυτές τις εμπειρίες μέσα στις κοινότητές σας έτσι ώστε να επιδρούν θετικά στην υγεία και στην ψυχολογία του κόσμου».

 

Σε μια συνεδρίαση μεγάλων Δασκάλων και επιστημονικών ερευνητών, ο Σουν Γιονγκ Τιάν, επικεφαλής Δάσκαλος στην ιεραρχία του Σουν στυλ Τάϊ Τσι Τσουάν, είπε ότι στην δουλειά του σαν επόπτης μιας κρατικής εταιρίας πωλήσεων και επισκευών αυτοκινήτων, έχει ανακαλύψει ότι το Τάϊ Τσι όχι μόνο βελτιώνει την υγεία, αλλά ισορροπεί επίσης και την ψυχική και νοητική κατάσταση των ασκούμενων. «Τόσο στη δουλειά όσο και στο σπίτι κάθε φορά που κάνω Τάϊ Τσι καθαρίζει ο νους μου και με κάνει να αισθάνομαι πιο ευτυχισμένος. Έτσι, εξασκούμενος στο Τάϊ Τσι οι στενοχώριες και οι σκοτούρες μου απομακρύνονται και μετά από έναν δεύτερο γύρο εξάσκησης είμαι έτοιμος να αντιμετωπίσω ό,τι πρόβλημα και αν παρουσιαστεί στη ζωή μου. Έτσι οι ασκούμενοι στο Τάϊ Τστι Τσουάν είναι άνθρωποι που μπορούν να φτάσουν σε μεγάλες επιτυχίες στην καριέρα τους».

 

Ο Τσεν Ζενγκ Λέϊ, ένας από τους κορυφαίους Δασκάλους του στυλ Τσεν, μίλησε για τη δική του κατανόηση και αίσθηση του Τάϊ Τσι Τσουάν.

 

«Όταν ήμουν οχτώ χρονών, άρχισα να ασκούμαι στο Τάϊ Τσι Τσουάν. Η εξάσκησή μου γινόταν κάτω από την πίεση των γονιών μου, που έλεγαν ότι είχα την ευθύνη να συνεχίσω την παράδοση της οικογένειάς μου και ότι το Τάϊ Τσι Τσουάν ήταν ο οικογενειακός μου θησαυρός. Αυτό μου φόρτωσε πολλή πίεση και μεγάλη ευθύνη. Όταν είχα περάσει τα είκοσι χρόνια μου, η οικονομία της Κίνας ήταν πολύ φτωχή. Τότε το Τάϊ Τσι Τσουάν έγινε ένας τρόπος για να κερδίζω τη ζωή μου. Αυτή ήταν μια διαφορετική κατάσταση. Άρχισα να δουλεύω σα Δάσκαλος του Τάϊ Τσι. Αργότερα ταξίδεψα σε άλλες χώρες του κόσμου και ανακάλυψα ότι σε όλο τον κόσμο υπήρχε ενδιαφέρον για το Τάϊ Τσι Τσουάν, την Κινέζικη κουλτούρα και την Κινέζικη φιλοσοφία. Ανακάλυψα ότι η διδασκαλία του Τάϊ Τσι ήταν μια αποδοτική εργασία. Αυτό άλλαξε την αντίληψή μου για το Τάϊ Τσι Τσουάν».

 

Όταν οι μεγάλοι Δάσκαλοι ρωτήθηκαν για τα αποτελέσματα του Τάϊ Τσι πάνω στην αλλαγή των συναισθημάτων, της προσωπικότητας και του χαρακτήρα των ασκούμενων, ο μεγάλος Δάσκαλος Μα Χάϊ Λονγκ, γιος του Μα Γυνέχ-Λιανγκ και πρόεδρος του Συνδέσμου Γου στυλ Τάϊ Τσι Τσουάν της Σαγκάης, απάντησε:

 

«Αυτή είναι μια πολύ σοβαρή ερώτηση. Υπάρχει ένα πολύ σημαντικό στοιχείο μέσα της. Αυτό είναι η αυτοκαλλιέργεια,, η αυτοανάπτυξη. Σύμφωνα με τον Κονφούκιο, η αυτοκαλλιέργεια είναι το σημαντικότερο πράγμα για μια ευτυχισμένη οικογένεια, για μια αρμονική κοινωνία και για έναν ειρηνικό κόσμο. Αν δεν έχουμε ένα πολύ δυνατό και ανεπτυγμένο πνεύμα, αν έχουμε ένα αδύναμο ή υποανάπτυκτο πνεύμα, τότε δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το Τσι μας (την εσωτερική μας ενέργεια) αποτελεσματικά.

 

Για μένα, το πιο σημαντικό στο Τάϊ Τσι Τσουάν είναι η κατανόηση του Γιν και του Γιανγκ. Σύμφωνα με το Λάο Τσε η καλοτυχία είναι κρυμμένη μέσα στην κακοτυχία. Η κακή μοίρα συνυπάρχει μέσα στην καλή μοίρα. Ζούμε μέσα σε ένα φυσικό περιβάλλον. Υπάρχουν φορές που τα πράγματα πηγαίνουν καλά για μας και φορές που δεν πηγαίνουν τόσο καλά. Εδώ είναι που παίζει ρόλο η αυτοκαλλιέργειά μας και μας βοηθάει να αντιμετωπίζουμε τις κακές περιστάσεις».

 

Ο μεγάλος Δάσκαλος Γου Γουέν Χαν, που έχει ασκήσει και διδάξει το Γου Χάο στυλ Τάϊ Τσι Τσουάν για πολλά χρόνια και είναι ένας κορυφαίος ερευνητής και συγγραφέας, δήλωσε: «Το Τάϊ Τσι Τσουάν είναι ένας φορέας του υπέροχου θησαυρού της Κινέζικης κουλτούρας. Υπάρχει μια πολύ πλούσια διδασκαλία του Κομφουκιανισμού μέσα του. Επιτρέψτε μου να δώσω μερικά παραδείγματα: Το Τάϊ Τσι απαιτεί να είσαι ίσιος, ευθυτενής και επικεντρωμένος. Αυτές οι αρχές κατάγονται από τον Κομφούκιο.

 

Ο Κομφούκιος έλεγε ότι αν στέκεσαι ίσιος και ευθυτενής, το κάθε τι μπορεί να προχωρά χωρίς καμιά διαταγή. Αλλά αν δεν το κάνεις, τίποτα δεν μπορεί να προχωρήσει εύκολα. Βέβαια, αυτή η διδασκαλία απευθύνεται σε ηγέτες. Για παράδειγμα, αυτό ισχύει για τους κρατικούς αξιωματούχους ή τους διευθυντές επιχειρήσεων. Αν είσαι ο επικεφαλής στο σπίτι, οτιδήποτε κάνεις πρέπει να είναι ευθύ και ίσιο. Αν θέλεις κάποιος άλλος να κάνει κάτι, πρέπει να το κάνεις πρώτα εσύ. Τα πράγματα που δεν πρέπει να κάνουν οι άλλοι, δεν πρέπει να τα κάνεις πρώτα εσύ. Αν διατάξεις κάποιον να κάνει κάτι ή να μην κάνει κάτι και εσύ κάνεις ακριβώς το αντίθετο, τότε δεν μπορείς να είσαι πρότυπο. Έτσι οι άνθρωποι που κάνουν Τάϊ Τσι Τσουάν πρέπει να έχουν σώμα ευθυτενές και ίσιο αλλά και ευθύ και ειλικρινή χαρακτήρα.

 

Δεύτερον, το Τάϊ Τσι Τσουάν δίνει έμφαση στην Αρμονία. Απαιτεί κίνηση συνδυασμένη με ηρεμία, σωματική δράση και συγχρόνως πνευματική  γαλήνη. Το επάνω μέρος του σώματος ακολουθεί το κάτω μέρος και αντίστροφα. Το Εσωτερικό (αναπνοή, ενέργεια, συγκέντρωση) συντονίζεται με το Εξωτερικό (κίνηση, δραστηριότητα, σώμα) και το Εξωτερικό συνεργάζεται με το Εσωτερικό. Αν μπορείς να το κατορθώσεις αυτό, μπορείς επίσης να είσαι σε αρμονία.

 

Τρίτον, το Τάϊ Τσι Τσουάν απαιτεί να μην κάνεις τίποτα υπερβολικό ή ανεπαρκές. Δεν μπορείς να κάνεις κάτι παραπάνω ή κάτι λιγότερο από αρκετό. Αν ακολουθείς αυτόν τον κανόνα, όταν αντιμετωπίζεις τα διάφορα προβλήματα και καταστάσεις, το κάθε τι θα πετυχαίνεται φυσιολογικά».

 

Ένας ερευνητής ρώτησε σχετικά με την ευλυγισία των μυών και των αρθρώσεων. Ο μεγάλος Δάσκαλος Μα Χάϊ Λονγκ απάντησε ότι το Τάϊ Τσι αλλάζει τους μυς και την κατάσταση λειτουργίας τους και ότι διαφορετικά είδη άσκησης επιφέρουν διαφορετικές επιδράσεις στους μυς. «Το Τάϊ Τσι Τσουάν συσσωρεύει ενέργεια μέσω αργών κινήσεων. Χαλαρώνει συγκεκριμένους μυς. Είναι παρόμοιο με την κολύμβηση. Έτσι το Τάϊ Τσι Τσουάν δε μειώνει την ενέργεια συγκρινόμενο με άλλα κουραστικά αθλήματα. Το Τάϊ Τσι Τσουάν συσσωρεύει πολλή ενέργεια και ηρεμεί το μεταβολισμό».

 

Ένας άλλος ερευνητής ρώτησε πως μπορείς να τροποποιήσεις τις παραδοσιακές φόρμες του Τάϊ Τσι για να ωφελήσεις μαθητές με σωματικές αναπηρίες. Ο μεγάλος Δάσκαλος Γιανγκ Ζεν Ντούο είπε ότι με ανθρώπους που έχουν διάφορες αναπηρίες ή που είναι άρρωστοι, μπορείς να επιλέξεις μόνο μερικές κινήσεις του Τάϊ Τσι για να μπορούν να τις μάθουν και να τις ασκούν αποτελεσματικά. «Για τους ανθρώπους που έχουν κάποιες σωματικές αναπηρίες, αν μπορούν να κάνουν το σώμα τους να κινηθεί, τότε μπορούν να ωφεληθούν από το Τάϊ Τσι Τσουάν».

 

Ο μεγάλος Δάσκαλος Γου Γουέν Χαν είπε ότι το Τάϊ Τσι Τσουάν δε μοιάζει με άλλα αθλήματα. «Μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με τον ασκούμενο». Τα κυριότερα χαρακτηριστικά του Τάϊ Τσι Τσουάν, είπε, είναι: 1. Άσκησε το νου σου. 2. Συσσώρευσε το Τσι σου και δυνάμωσε την ουσία σου (τη σωματική σου Ενέργεια). 3. Συσσώρευσε το πνεύμα σου και 4. Γύμνασε το σώμα σου.

 

Σαν παράδειγμα, ανέφερε έναν άνθρωπο μεγάλης ηλικίας που έσπασε το πόδι του και δεν μπορούσε να κινηθεί ελεύθερα. Έτσι άσκησε τη Στάση του Τάϊ Τσι στεκόμενος στο ένα πόδι, και απέκτησε ψυχολογικά και σωματικά οφέλη. Ανέφερε επίσης έναν καθηγητή του Πανεπιστημίου Ζενγκτσου ο οποίος επινόησε μια μέθοδο εξάσκησης Τάϊ Τσι έξι κινήσεων, που είναι κατάλληλη για ανθρώπους με σωματικά κινητικά προβλήματα. Η μέθοδος αυτή έχει ήδη αποδειχτεί χρήσιμη τόσο για νέους και για ηλικιωμένους όσο και για άντρες και γυναίκες εξίσου.

 

Ο μεγάλος Δάσκαλος Γιανγκ Ζεν Ντούο είπε ότι η διάσκεψη μπορεί να είναι ένα ιστορικό γεγονός: «Μπορεί να δημιουργήσει αλλαγές για ένα καλύτερο μέλλον. Νομίζω ότι το Τάϊ Τσι Τσουάν είναι μια ολιστική και πλήρης άσκηση που έχει πολύ θετικά αποτελέσματα και επιδράσεις στο κεντρικό νευρικό σύστημα των ασκούμενων. Η Κινέζικη θεωρία απαιτεί να διατηρείς τον κόκκυγα ίσιο και να διατηρείς το πνεύμα ψηλά στην κορυφή του κεφαλιού έτσι ώστε ολόκληρο το σώμα να είναι χαλαρό και δραστήριο. Αυτή είναι μια πολύ σημαντική αρχή της εξάσκησης του Τάϊ Τσι Τσουάν.

 

Ελπίζω ότι οι επαγγελματίες του Τάϊ Τσι Τσουάν θα συνεργαστούν περισσότερο με επιστήμονες για να ωφελήσουν όλη την ανθρωπότητα και να προσπαθήσουν να κερδίσουν περισσότερη υποστήριξη από την κοινωνία».

 

Ένα μέλος του κοινού που συστήθηκε σαν αντιπρόσωπος του Εθνικού Ινστιτούτου Υγείας των Η.Π.Α., είπε ότι το Κέντρο Συμπληρωματικής Ιατρικής θα ξοδέψει πολλά χρήματα για να καθιερώσει  χρήσιμα κριτήρια και αποτελέσματα που να μπορούν να συνεισφέρουν στη διατήρηση της υγείας και στη θεραπεία ασθενειών.

 

Ο μεγάλος Δάσκαλς Τσεν Ζενγκ Λέϊ απάντησε λέγοντας: «Ευχαρίστως θα δουλέψουμε με ερευνητές και επιστήμονες για να μελετηθούν καλύτερα οι επιδράσεις του Τάϊ Τσι Τσουάν και οι καλύτεροι τρόποι προώθησης αυτής της τόσο ωφέλιμης στην υγεία Τέχνης. Το Τάϊ Τσι Τσουάν είναι η πιο εξαιρετική παραδοσιακή κουλτούρα της Κίνας».

 

Ο αντιπρόσωπος του Εθνικού Ινστιτούτου Υγείας ρώτησε: «Πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την επιστημονική μεθοδολογία της έρευνας για να μελετήσουμε αυτή την Τέχνη, ώστε να μπορέσουμε να εξηγήσουμε στον κόσμο τα αισθήματα και τα βιώματα των ασκούμενων του παρελθόντος τα οποία δεν μπορούμε ούτε να τα εξηγήσουμε;»

 

Ο μεγάλος Δάσκαλος Τσεν Ζενγκ Λεϊ απάντησε: «Τα τελευταία έξι ή εφτά χρόνια έχω συμμετάσχει στις μελέτες του δόκτορος Λη πάνω στα οφέλη των βιολογικών αλλαγών του Τάϊ Τσι Τσουάν. Πρόκειται για μια πολύ βαθιά και πολύ χρήσιμη εργασία.

 

Στο παρελθόν, η Δυτική ιατρική δυσκολευόταν να εξηγήσει το σύστημα των μεσημβρινών και των ενεργειακών καναλιών του Τσι της Κινέζικης ιατρικής, και δεν μπορούσε να βρει τα κανάλια αυτής της ενεργειακής ροής μέσα στο ανθρώπινο σώμα.

 

Ο καθηγητής Λυν και άλλοι ερευνητές σχεδίασαν κάποια επιστημονικά όργανα και μέτρησαν την ενεργειακή ροή του Τσι σε πολλούς ανθρώπους που έκαναν Τάϊ Τσι, βελονισμό και Τσι Κουνγκ (ή Γκιγκόνγκ), κατορθώνοντας να μετρήσουν και να καταγράψουν διάφορες αλλαγές στη βιολογία τους.

 

Σήμερα καταξιωμένοι επιστήμονες και ερευνητές ελπίζουν ότι αυτοί οι ειδικοί μπορούν να προσφέρουν περισσότερες υποδείξεις και ανακαλύψεις σε διάφορους τομείς έρευνας της άσκησης του Τάϊ Τσι Τσουάν».

 

Ο μεγάλος Δάσκαλος Σουν Γιόνγκ Τιάν είπε: «Η πρωταρχική απαίτηση του Τάϊ Τσι Τσουάν είναι το να ηρεμήσεις το νου σου». Στα Κινέζικα έχουμε ένα ρητό: Για να δυναμώσουμε τη χώρα πρέπει να έχουμε έξυπνους ανθρώπους. Η επίτευξη της μακροζωίας βασίζεται στην ενδυνάμωση του πνεύματος. Το Τάϊ Τσι Τσουάν μπορεί να δυναμώσει το πνεύμα. Οι κινήσεις του είναι αργές και χαλαρές. Οι άνθρωποι που πηγαίνουν στο σχολείο ή στη δουλειά έχουν εντάσεις και άγχη. Είναι δύσκολο γι’ αυτούς το να ηρεμήσουν το νου τους. Έτσι το Τάϊ Τσι Τσουάν μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να χαλαρώσουν (σωματικά και νοητικά). Με το σύγχρονο στρεσογόνο ρυθμό ζωής οι άνθρωποι νιώθουν κουρασμένοι από τα τριάντα τους και οι φυσικές λειτουργίες του σώματός τους αρχίζουν να εξασθενούν.

 

Αν βάλετε γύψο σε ένα υγιές χέρι, και μετά από μερικούς μήνες αφαιρέσετε το γύψο, το άτομο θα δυσκολεύεται να κουνήσει το χέρι του. Έτσι κάθε μέλος του σώματός μας, χρησιμοποιώντας τις αργές και φυσικές κινήσεις του Τάϊ Τσι διατηρεί τις κινητικές του λειτουργίες και επιβραδύνει τη δημιουργία της σωματικής κούρασης ή εξάντλησης.

 

Η εντατική ή κοπιαστική άσκηση (που χρησιμοποιείται στα περισσότερα αθλήματα) μπορεί να βλάψει το σώμα, ιδιαίτερα τις αρθρώσεις. Αλλά οι πιο αργές, φυσικές και χαλαρές κινήσεις μπορούν να μειώσουν τους κινδύνους υπερβολικής κόπωσης ή τραυματισμού, διατηρώντας τις κινητικές ικανότητες του σώματος, επιβραδύνοντας τη γήρανση και ενδυναμώνοντας το πνεύμα. Αν δυναμώσετε το πνεύμα σας θα ζήσετε μια μεγάλη ζωή. Η ενδυνάμωση του πνεύματος μέσω σωματικής άσκησης – αυτό είναι το Τάϊ Τσι».

 

Οι συμμετέχοντες ρώτησαν τους μεγάλους Δασκάλους αν υπήρχε κάτι σχετικά με την άσκηση στο Τάϊ Τσι που να τους έχει εκπλήξει στη ζωή τους. Ο μεγάλος Δάσκαλος Μα Χάϊ Λονγκ απάντησε: «Είμαι 75 χρονών και συνηθίζω να κυκλοφορώ με ποδήλατο στη Σαγκάη. Είναι μια καλή άσκηση για μένα γιατί είμαι λίγο υπέρβαρος. Τον περασμένο Σεπτέμβρη έκανα ποδήλατο και χτυπήθηκα από ένα αυτοκίνητο που έτρεχε με μεγάλη ταχύτητα. Το ποδήλατό μου έγινε κομμάτια. Μια στιγμή πριν το ατύχημα, ένιωσα ένα προαίσθημα κινδύνου. Ίσως να ήταν μια φυσιολογική αντίδραση. Απλώς πήδηξα κάτω από το ποδήλατο. Έπεσα στο έδαφος αλλά δεν είχα κανένα τραυματισμό. Πολλοί άνθρωποι που βρίσκονταν εκεί τρόμαξαν πολύ. Ήταν ένα πολύ επικίνδυνο ατύχημα. Ίσως να είναι το Τάϊ Τσι Τσουάν που με βοήθησε να αντιδράσω γρήγορα και σωστά. Αυτό είναι ένα ασήμαντο περιστατικό που μου συνέβη, αλλά νομίζω ότι δεν είναι κακή αντίδραση για έναν άνθρωπο 75 χρονών, ιδιαίτερα εφόσον ζύγιζα πάνω από ενενήντα πέντε κιλά. Έτσι νομίζω ότι το Τάϊ Τσι Τσουάν είναι μια καλή άσκηση.

 

Ο Μεγάλος Δάσκαλος Σουν Γιάνγκ Τιαν είπε ότι τα οφέλη του Τάϊ Τσι Τσουάν πηγάζουν από τις κινήσεις του. «Η κίνηση είναι καλύτερη από την ακινησία. Ο Κομφούκιος έλεγε ότι το νερό που τρέχει είναι πάντα φρέσκο. Μια πόρτα που κινείται δε σκουριάζει. Αυτή είναι και η δική μου άποψη. Η μεγαλύτερη δυσκολία στο Τάϊ Τσι Τσουάν είναι ότι η μεθοδολογία της εξάσκησης είναι δύσκολη. Δεν είναι μόνο οι σωματικές κινήσεις που πρέπει να μάθει κανείς σωστά αλλά υπάρχουν επίσης εσωτερικά στοιχεία σε κάθε κίνηση. Γι’ αυτό ο Γουάν Ζονγκ Γούε είπε να χρησιμοποιούμε το Τσι και το νου για να κινούν το σώμα και να συγκεντρωνόμαστε μέσα μας ασκούμενοι στο Τάϊ Τσι.

 

«Νομίζω ότι αυτό που εννοούσε είναι ότι ο νους και το Τσι ενδυναμώνονται καθώς το Τσι υποστηρίζει και αλλάζει το σώμα, και αλλάζει τη βιοχημεία του σώματος. Το να «διατηρείς το πνεύμα» είναι το να εστιάζεις το κεντρικό νευρικό σύστημα. Νομίζω ότι αυτό είναι πολύ σημαντικό.

 

Συνεπώς, νομίζω ότι ο τρόπος κίνησης της εκτέλεσης του Τάϊ Τσι είναι ο καλύτερος. Πιστεύω ότι συγκρινόμενο με τον καθιστό διαλογισμό του Τσι Κουνγκ, το Τάϊ Τσι Τσουάν είναι ένας διαλογισμός σε κίνηση και ασκώντας το μπορείς να εισέλθεις στην κατάσταση της διαλογιστικής ηρεμίας και αταραξίας πολύ εύκολα.

 

Γιατί λέω ότι οι ασκούμενοι στο Τάϊ Τσι Τσουάν είναι άνθρωποι με καλό μέλλον; Επειδή όταν ασκείσαι στο Τάϊ Τσι Τσουάν αυτορυθμίζεις τη νοητική σου κατάσταση. Τόσο στις μελέτες μας όσο και στις δουλειές μας όλοι έχουμε ψυχολογικά προβλήματα. Αλλά όταν έχουμε ασκηθεί στο Τάϊ Τσι Τσουάν θα πρέπει να μπορούμε να ρυθμίζουμε τον εαυτό μας, το νου μας και την ψυχολογία μας στην καλύτερη κατάσταση λειτουργίας τους. Γιατί λοιπόν είναι καλό το Τάϊ Τσι Τσουάν; Γιατί μας προσφέρει καλή υγεία και μια αυτό-ρυθμιζόμενη νοητική κατάσταση. Συνεπώς έχουμε αρμονία στο σπίτι μας και αρμονία στην κοινωνία μας. Αντιμετωπίζοντας τόσο τα καλά όσο και τα κακά πράγματα, γεγονότα και καταστάσεις της ζωής, μπορούμε να τα χειριζόμαστε φυσιολογικά.»

 

Σε ένα ανοιχτό σεμινάριο συντονισμένο από το μεγάλο Δάσκαλο δόκτορα Γιάνγκ Γιάνγκ, ερευνητές και βετεράνοι ασκούμενοι του Τάϊ Τσι Τσουάν συζήτησαν διάφορες πλευρές της ανάπτυξης του Τάϊ Τσι Τσουάν και του Τσι Κουνγκ και τη χρήση της επιστημονικής έρευνας για να βοηθηθεί αυτή η ανάπτυξη. Ο δόκτωρ Γιάνγκ άνοιξε το σεμινάριο θέτοντας το ερώτημα: «Πως έχει αλλάξει η κατανόησή σας για το Τάϊ Τσι Τσουάν μέσα στην πορεία της εξάσκησής σας ή της έρευνάς σας σε αυτό;»

 

Ο Τζ. Τζάστιν Μίχαν από το Σαίντ Λούϊς είπε: «Πολλοί ασκούμενοι αναφέρουν ότι το Τάϊ Τσι Τσουάν αναπτύσσει τη χαλάρωση. Εγώ έχω ανακαλύψει ότι αναπτύσσει επίσης και το χαρακτήρα. Αρχικά ασχολήθηκα με τις Πολεμικές Τέχνες για εκμάθηση αυτοάμυνας, αλλά όταν συνέχισα τις μελέτες μου μαθαίνοντας Τάϊ Τσι, άρχισα να ενδιαφέρομαι περισσότερο για το πνευματικό υπόβαθρο και τη φιλοσοφία της τέχνης παρά για τις εφαρμογές της στην αυτοάμυνα, και τελικά κατάλαβα ότι υπάρχουν πολύ σημαντικότερα επίπεδα στη γνώση του Τάϊ Τσι από το επίπεδο της εκμάθησης πρακτικής αυτοάμυνας. Ακόμα και σήμερα νιώθω ότι έχω αλλάξει επειδή στη διάρκεια αυτής της διάσκεψης έχω μάθει τόσα πολλά. Νιώθω ότι είμαι μέρος ενός μεγάλου ωκεανού – ενός ωκεανού πάρα πολλών ανθρώπων που ακολουθούν τις διδασκαλίες του Τάϊ Τσι Τσουάν.»

 

Ένας ερευνητής σχολίασε ότι το Τάϊ Τσι «δημιουργεί ένα ορισμένο φιλοσοφικό πλαίσιο με συγκεκριμένες αξίες μέσα του. Και φέρνει αυτές τις αξίες μέσα σε ένα κοινωνικό περιεχόμενο, μέσα σε μια αίσθηση της πραγματικότητας που μπορεί να βιωθεί στις σχέσεις με άλλους ανθρώπους. Γι’ αυτό πιστεύω ότι η Τέχνη αυτή έχει τεράστια αξία για εκπαιδευτικές και μορφωτικές δομές και συστήματα που έχουν ανθρωπιστικό περιεχόμενο και χαρακτήρα.»

 

Ένας άλλος ερευνητής είπε: «Πως μπορούμε να ανακαλύψουμε μια μικρή αλλά περιεκτική φόρμα του Τάϊ Τσι που μπορούμε να την τυποποιήσουμε και να τη διδάσκουμε όλοι με πανομοιότυπο τρόπο;» Ο Δάσκαλος Τζάστιν Μίχαν απάντησε: «Όχι. Μερικές φορές άνθρωποι προσπαθούν να υπεραπλουστεύσουν το Τάϊ Τσι και το κάνουν να μοιάζει με έναν ανάπηρο άνθρωπο. Όλοι οι Μεγάλοι Δάσκαλοι έχουν καταφέρει κάποια πολύ σημαντικά πράγματα για να μας δείξουν αυτό που ήδη γνωρίζουμε – το ότι το Τάϊ Τσι είναι μια υπέροχη τέχνη για όλους. Κι επίσης μας έχουν δείξει ότι η αυθεντικότητα της διδασκαλίας των διαφορετικών στυλ της Τέχνης είναι θαυμάσια για όλους επίσης.

 

Αισθάνομαι ότι οι μεγάλοι Δάσκαλοι της Τέχνης έχουν κάνει υπέροχη δουλειά παρουσιάζοντας την ουσία και το βάθος της Τέχνης τους, η οποία μπορεί να γίνει αντικείμενο της μελέτης μας. Αλλά η ιδέα να μειώσουμε τέχνη του Τάϊ Τσι για χάρη της επιστήμης σε πέντε ή δέκα κινήσεις, δεν το θέλουμε αυτό. Θέλουμε ολόκληρη την Τέχνη, ατόφια, ανόθευτη, με όλα τα κομμάτια που περιέχει. Θέλουμε όλες οι φόρμες της, όλες οι διδασκαλίες της και όλα τα στυλ της να συνεχίσουν να ανθίζουν και να αναπτύσσονται. Τότε θα κάνουμε ότι μπορούμε για να σας βοηθήσουμε, κύριοι επιστήμονες. Σας παρακαλούμε μη μειώνετε τεχνητά το Τάϊ Τσι. Μην ακρωτηριάζετε αυτή την υπέροχη τέχνη.»

 

Ο επιστημονικός ερευνητής απάντησε: «Υπάρχει πραγματικά μια τέχνη στην τυποποίηση μέσω της ελάττωσης. Μερικές φορές είναι στην εμφάνιση της τυποποίησης, ή στη χρήση των τυποποιημένων κατηγοριών. Κάθε Δάσκαλος μπορεί να αναπτύξει τη δική του προσέγγιση στο θέμα. Αυτό δε σημαίνει ότι κάθε Δάσκαλος πρέπει να γίνει χασάπης, να κόβει το Τάϊ Τσι σε κομμάτια για λόγους τυποποίησης. Απλώς θα πρέπει να μπορεί να είναι ειλικρινής, ακριβής και ξεκάθαρος σε αυτό που κάνει – είτε τυποποιημένο είτε ολοκληρωμένο Τάϊ Τσι Τσουάν. Θα ήμουν πολύ θετικός σχετικά με αυτό.»

 

Ένας άλλος ερευνητής είπε: «Νομίζω ότι πρέπει να υπάρξει τυποποίηση στην εκπαίδευση δασκάλων. Όσο αφορά καθαυτές τις κινήσεις του Τάϊ Τσι, επειδή απαιτείται μεγάλη ακρίβεια στην εκτέλεση κάθε κίνησης και κάθε φόρμας. Νομίζω ότι θα πρέπει κάθε κίνηση να ερευνηθεί με κινητική ανάλυση μέσω κομπιούτερ.»

 

Ο Τζάστιν Μίχαμ απάντησε: «Πρέπει να υπάρχει κάποια θέσπιση κριτηρίων στη διδασκαλία, γιατί υπάρχουν κάποιοι «δάσκαλοι» που διδάσκουν σε διάφορα μέρη οι οποίοι έχουν «μάθει» τη φόρμα του Τάϊ Τσι από κάποιο dvd. Αυτοί είναι ανίκανοι να διδάξουν Τάϊ Τσι σε ένα ψηλό επίπεδο.»

 

Ένας άλλος ερευνητής είπε: «Είμαι συνταξιούχος και κάνω Τάϊ Τσι επειδή το αγαπώ. Και βλέπω πολλούς ανθρώπους να κάνουν Τάϊ Τσι επειδή το αγαπούν. Και νομίζω ότι η διαφοροποίηση που βλέπουμε στη διδασκαλία και στα διαφορετικά στυλ της τέχνης είναι καλή. Έχουμε το παραδοσιακό Τάϊ Τσι, έχουμε το απλοποιημένο Τάϊ Τσι και έχουμε το προσαρμοσμένο Τάϊ Τσι. Για όσο είμαστε ξεκάθαροι σχετικά με αυτό που κάνουμε όταν διεξάγουμε μια επιστημονική έρευνα πάνω στην Τέχνη, αυτό είναι πολύ σημαντικό.

 

Εγώ είμαι ένας μαθητής πρώτα και ένας απρόθυμος ερευνητής και εκπαιδευτής. Θα μισούσα να έχω το Τάϊ Τσι ακρωτηριασμένο και περιορισμένο σε μόνο μια φόρμα απ’ όλα τα περιεχόμενα της διδασκαλίας της τέχνης, επειδή υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που ασκούνται στο Τάϊ Τσι οι οποίοι δε θα συμμετέχουν σε κάποια επιστημονική έρευνα πάνω στην Τέχνη, αλλά θα ωφεληθούν από την ολοκληρωμένη εκμάθηση και εξάσκηση του αυθεντικού Τάϊ Τσι.»

 

Ένας άλλος ερευνητής είπε ότι πρέπει να είμαστε αρκετά ευπροσάρμοστοι και αρκετά ανοιχτόμυαλοι για να δοκιμάζουμε διαφορετικά στυλ του Τάϊ Τσι και να δημιουργήσουμε περισσότερη πρόσβαση του κόσμου σε όλα τα διαφορετικά στυλ της Τέχνης.

 

Ο δόκτωρ Γιανγκ άνοιξε την ομαδική συζήτηση σχετικά με τη δημιουργία τραυματισμών στα γόνατα στους ασκούμενους στο Τάϊ Τσι. Ένας ερευνητής είπε ότι η οστεοαρθρίτιδα είναι το νούμερο ένα πρόβλημα υγείας στην Αμερική ως προς τον αριθμό των χρημάτων που ξοδεύονται για την υγεία. «Η οστεοαρθρίτιδα είναι ένας από τους σπουδαιότερους λόγους που οι άνθρωποι ψάχνουν τις συμπληρωματικές θεραπείες για πόνους στο λαιμό ή πόνους στις αρθρώσεις. Η αρθρίτιδα του γονάτου προλαμβάνεται και θεραπεύεται εύκολα.»

 

Ο ερευνητής είπε ότι φαίνεται ότι άνθρωποι που έχουν τραυματισμούς στα γόνατα όταν είναι νέοι – 20 και 30 χρονών – στη συνέχεια παθαίνουν πρόωρη οστεοαρθρίτιδα. Δεν ξέρουμε σίγουρα αν μια άσκηση σαν το Τάϊ Τσι μπορεί να χρησιμεύσει σαν προληπτικός παράγοντας γι’ αυτή την ομάδα ανθρώπων.

 

Ένας άλλος ερευνητής είπε ότι ένα πράγμα σχετικά με το Τάϊ Τσι και τους τραυματισμούς των γονάτων είναι το ότι αν συγκρίνουμε την άσκηση στο Τάϊ Τσι με άλλες μορφές άσκησης όπως η άσκηση σε ένα γυμναστήριο, στο τένις ή στο τρέξιμο, η πιθανότητα προξένησης τραυματισμού στα γόνατα με το Τάϊ Τσι είναι μικρότερη απ’ ότι στις άλλες δραστηριότητες. Αλλά αυτό δεν έχει αποδειχθεί επιστημονικά μέσω συγκριτικών μελετών.

 

«Δύο πράγματα μπορώ να πω σχετικά με το Τάϊ Τσι και τα γόνατα. Νομίζω ότι ένας ικανός εκπαιδευτής του Τάϊ Τσι παρέχει πολλές χρήσιμες πληροφορίες στους μαθητές του σχετικά με τη σωστή χρήση του σώματος στην εξάσκηση του Τάϊ Τσι απ’ ότι στα άλλα σπορ που ξέρουμε. Γι’ αυτό οι τραυματισμοί στα γόνατα είναι ελάχιστοι στους περισσότερους ανθρώπους που ασκούνται σε μια καλή σχολή Τάϊ Τσι με έναν ικανό εκπαιδευτή. Όπως ειπώθηκε, μερικοί τραυματισμοί στα γόνατα μπορεί να είναι αποτελέσματα άλλων τραυματισμών που μπορεί να προκληθούν από κάθε είδους κίνηση. Ένα άλλο πράγμα που θέλω να επισημάνω είναι ότι το Τάϊ Τσι είναι μια μοναδική ολοκληρωμένη άσκηση ολόκληρου του σώματος που μπορεί να προλαβαίνει τους τραυματισμούς στα γόνατα που μπορεί να προκύψουν από άλλα αθλήματα ή σπορ.

 

Νομίζω ότι το Τάϊ Τσι είναι το πιο φιλικό σύστημα άσκησης προς το ανθρώπινο σώμα που υπάρχει στον κόσμο.»

 

Ο Τζέη Ντούνμαρ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τσάπελ Χίλλ της Βόρειας Καρολίνας είπε: «Νομίζω ότι το Τάϊ Τσι θα ήταν μια σπουδαία άσκηση για την αποκατάσταση του σώματος όπως και για την αποκατάσταση του νου. Στα είκοσί μου εξάρθρωσα τα γόνατά μου αρκετές φορές, έτσι το αρχικό κάρμα για τραυματισμούς στα γόνατα υπήρχε. Αλλά νιώθω ότι το Τάϊ Τσι με έχει βοηθήσει να θεραπεύσω τα γόνατά μου και να παραμείνω υγιής στα εξήντα μου.»

 

Ο δόκτωρ Γιάνγκ είπε: «Οι μαθητές πρέπει να αναπτύξουν την επίγνωσή τους και να ανακαλύψουν τον πιο αποτελεσματικό τρόπο εκτέλεσης κάθε στάσης και κάθε κίνησης του Τάϊ Τσι Τσουάν. Αν βρουν τη σωστή τοποθέτηση και τη σωστή ευθυγράμμιση του σώματος σε κάθε κίνηση και κάθε στάση της τέχνης, τα γόνατα δε θα στρίβουν ποτέ σε αφύσικες ή επικίνδυνες θέσεις. Αν αναπτύξεις την επίγνωσή σου δε θα έχεις ποτέ κανέναν τραυματισμό. Πως θα αναπτύξει κανείς την επίγνωση; Αν κοιτάξουμε τα θεμελιώδη περιεχόμενα του Τάϊ Τσι Τσουάν, μια μέθοδος είναι ο Όρθιος Διαλογισμός.»

 

Ακαδημαϊκές διαλέξεις της Διεθνούς Διάσκεψης Τάϊ Τσι Τσουάν:

 

  1. Επίδραση των Βασικών διδασκαλιών του Τάϊ Τσι σε γυναίκες επιζώντες από καρκίνο.
  2. Οφέλη της διδασκαλίας του Τάϊ Τσι και του Τσι Κουνγκ στους ηλικιωμένους.
  3. Παρεμβάσεις / Επιδράσεις του Τάϊ Τσι και του Τσι Κουνγκ σε Αρχικές καταστάσεις Ψυχασθένειας.
  4. Θεμελιώδης Εξάσκηση του Τάϊ Τσι και φθορές Τρίτης Ηλικίας.
  5. Τσι / Κι: Ασθένεια, Ευεξία, Δίαιτα, Άσκηση, Εξηγημένα σε απλή γλώσσα.
  6. Άποψη ενός δυτικού Γιατρού πάνω στις Βασικές Διδασκαλίες του Τάϊ Τσι Τσουάν.
  7. Προκλήσεις της Επιστημονικής Μελέτης του Τάϊ Τσι.
  8. Προκλήσεις Σχεδιασμού της Έρευνας πάνω στο Τάϊ Τσι και στο Τσι Κουνγκ.
  9. Επιδράσεις του Τάϊ Τσι στην Οστεϊκή  Πυκνότητα και στη βιομηχανική της Οστεοπενίας Γυναικών. Μια πραγματική ελεγχόμενη μελέτη.

 

10.  Σωματικές και Ψυχολογικές λειτουργίες Ηλικιωμένων Ασκούμενων του Τάϊ Τσι.

 

11.  Το Τάϊ Τσι Τσουάν και τα οφέλη του στην Μνήμη των Ηλικιωμένων.

 

12.  Φέρτε την Αρμονία στο Σπίτι.

 

13.  Η Σωματική Εστίαση της Προσοχής σαν ένας Εγκεφαλικός Μηχανισμός του Τάϊ Τσι.

 

14.  Γκούο Λιν Τσι Κουνγκ για θεραπεία του Καρκίνου. Παρελθόν, Παρόν και Μέλλον.

 

15.  Επιτεύγματα της Εξάσκησης Τάϊ Τσι και Τσι Κουνγκ στην Ανάρρωση Ενηλίκων με Νοητική Καθυστέρηση και Κινητικές Αναπηρίες.

 

16.  Προωθώντας την Εργασία σας για την Κοινότητα: Η θεωρία της Υγιούς Συμπεριφοράς συναντάει το Τάϊ Τσι, το Τσι Κουνγκ και τη Γιόγκα.

 

 

 

17.  Εκπαίδευση Τάϊ Τσι σε ένα Διαδικτυακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης της Υγείας.

 

18.  Τάϊ Τσι και Τσι Κουνγκ σα Διαλογιστική Κίνηση: Μια Μοναδική Κατηγορία Άσκησης.

 

19.  Η Εμπειρία της Απορρόφησης.

 

20.  Αποστάζοντας την Ουσία του Τάϊ Τσι σε ένα πρακτικό χρήσιμο περιεχόμενο.

 

21.  Απλότητα: Προσαρμόζοντας τις Φόρμες του Τάϊ Τσι Τσουάν για να καλύψουν τις Ανάγκες Διαφορετικών Ομάδων.

 

22.  Τάϊ Τσι για Ψυχολογική Αναμόρφωση και Προσαρμογή.

 

23.  Διδάσκοντας Τάϊ Τσι σε Ειδικές Ομάδες Ανθρώπων.

 

24.  Φυσιολογικές και Βιοενεργητικές Αλλαγές που σχετίζονται με το Τάϊ Τσι Τσουάν.

 

25.  Τάϊ Τσι και Καρδιοαναπνευστική Υγεία: Αποτελέσματα Ιατρικών Ερευνών.

 

26.  Ηγετικά χαρακτηριστικά της Εκπαίδευσης των Κινέζικων Πολεμικών Τεχνών.

 

27.  Ένα Διεθνές Μοντέλο Εκπαίδευσης και Πιστοποίησης Εκπαιδευτών Τάϊ Τσι.

 

28.  Πως το Τάϊ Τσι Ωφελεί την απόδοση σε άλλα αθλήματα.

 

29.  Σήκωμα από την Ακινησία: Οι 13 Κινήσεις του Τάϊ Τσι Τσουάν της Αναπηρικής Καρέκλας.

 

30.  Το Τάϊ Τσι σαν ένα Ενδυναμωτικό Εργαλείο για να ζεις με το HIV/AIDS.

 

31.  Χουν Γουάν Τάϊ Τσι. Ένα σύστημα Αυτο-καλλιέργειας και Ενοποίησης.

 

32.  Χαρακτηριστικό της Μυϊκής Δραστηριότητας των Μηριαίων Δικεφάλων κατά την Κίνηση του Τάϊ Τσι Τσουάν.

 

33.  Αποδομώντας το Τάϊ Τσι: Κινησιολογία, Θεραπευτικές και Λειτουργικές Εφαρμογές.

 

34.  Χρησιμοποίηση της Φυσικής για την Εξερεύνηση των Δυνάμεων Γιν και Γιανγκ του Τάϊ Τσι Τσουάν.

 

35.  Οι Τέσσερις Θησαυροί: Ασφάλεια των Γονάτων στο Τάϊ Τσι Τσουάν.

 

36.  Το Τάϊ Τσι είναι αποτελεσματικό για τη θεραπεία της οστεοαρθρίτιδας των γονάτων.

 

37.  Άσκηση του Τάϊ Τσι και θεραπεία οστεοαρθρίτιδας.

 

38.  Το Τάϊ Τσι και ο Ψυχαγωγικός Θεραπευτής.

 

39.  Προχωρώντας Από Εδώ Εκεί: Το Μέλλον της Διάσκεψης.

 

40.  Ψυχανάλυση και Τάϊ Τσι Τσουάν στο Τμήμα Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής ενός Δημόσιου Νοσοκομείου της Βραζιλίας.

 

41.  Η Αλληλεπίδραση του Τάϊ Τσι, του Τσι Κουνγκ και Άλλων Ασκήσεων Επικέντρωσης σε μία πολυάσχολη Δυτική Ιατρική Πρακτική.

 

42.  Αποτελέσματα ενός Ποιοτικού Τάϊ Τσι / Τσι Κουνγκ με ηλικιωμένους.

 

 

 

Οι παραπάνω διαλέξεις δόθηκαν κατά τη διάρκεια της διάσκεψης από καταξιωμένους επιστήμονες, ερευνητές και γνωστούς Δασκάλους του Τάϊ Τσι, και σηματοδότησαν την επικύρωση της ποιοτικής επιστημονικής έρευνας της Δύσης γύρω από τα πολυάριθμα και σημαντικά οφέλη του Τάϊ Τσι Τσουάν και του Τσι Κουνγκ στη σύγχρονη Δυτική κοινωνία. Ανακηρυγμένη σαν η πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη Ανατολική Πολεμική Τέχνη στον κόσμο, η εκπληκτική Τέχνη του Τάϊ Τσι Τσουάν κατακτά τη θέση που της αξίζει στη σύγχρονη Δυτική κοινωνία του εικοστού πρώτου αιώνα, αποκτώντας καθημερινά καινούργιους οπαδούς και ασκούμενους σε κάθε γωνιά του πλανήτη μας. Και το μέλλον της διαφαίνεται ακόμα πιο λαμπρό.