HSING I CHUAN (ΧΣΙΝΓΚ ΓΙ ΤΣΟΥΑΝ)

Το Χσινγκ Γι Τσουαν, η γροθιά (Τσουαν) της μορφής – τεχνικής (Χσινγκ) και του νου – πρόθεσης (Γι), είναι ένα εσωτερικό ή «μαλακό» στυλ Κουνγκ Φου. Οι βασικές αρχές του στηρίζονται στη θεωρία του Γιν – Γιανγκ και των Πέντε Στοιχείων, κοσμογονικές δυνάμεις που διέπουν το σύμπαν σύμφωνα με την αρχαία κινέζικη φιλοσοφία.

Έτσι, οι φαινομενικά απλές κινήσεις και φόρμες του συστήματος, εκτός από τεχνικές μιας αποτελεσματικής πολεμικής τέχνης είναι παράλληλα και ένας τρόπος εκγύμνασης και καλλιέργειας σώματος και νου.

Οι ρίζες προέλευσης του Χσινγκ Γι Τσουαν χάνονται στα βάθη τις κινέζικης ιστορίας. Παρότι δεν υπάρχουν ακριβείς αποδείξεις για τον ιδρυτή του συστήματος, υπάρχουν αρκετές παραδόσεις για το ποιος το δημιούργησε.

Κύριος ιδρυτής του θεωρείται ο διάσημος στρατηγός Γιουε Φέι (1103-1141) της δυναστείας των Σουνγκ. Σύμφωνα με το θρύλο ο Γιουε Φέι θεωρείται ιδρυτής κάποιων μαχητικών στυλ τα οποία και δίδασκε στα στρατεύματά του. Αυτά τα στυλ, ένα από τα οποία φημολογείται ότι είναι το Χσινγκ Γι Τσουαν, έχουν δοκιμαστεί σε μάχες μεταξύ των «οικογενειακών στρατευμάτων του Γιουε», όπως ονομάζονταν, και στρατευμάτων της δυναστείας των Γιν. Δείγμα της ικανότητας του στρατού αυτού είναι η παρομοιώδης έκφραση των εχθρών του: «Είναι πιο εύκολο να μετακινήσεις ένα βουνό από το να νικήσεις το στρατό του Γιουε».

Η πρώτη αξιόπιστη ιστορική αναφορά για τον ιδρυτή του Χσινγκ Γι Τσουαν παρουσιάζει τον Τζι Λονγκ Φενγκ ή αλλιώς Τζι Τζικέ (1602-1680) ως τον πρώτο που δίδαξε Χσινγκ Γι ή όπως λεγόταν τότε Χσιν Γι Λιου Χε Τσουαν (η γροθιά των 6 αρμονιών της καρδιάς και του νου). Οι Έξι Αρμονίες αναφέρονται στις Τρεις Εσωτερικές Αρμονίες (η καρδιά – συναίσθημα εναρμονίζεται με την πρόθεση, η πρόθεση με το τσι ή ζωτική ενέργεια, το τσι με τη σωματική δύναμη) και στις Τρεις Εξωτερικές Αρμονίες (οι ώμοι εναρμονίζονται με τους γοφούς, οι αγκώνες με τα γόνατα, τα χέρια με τα πόδια). Ο Τζι Τζικέ, διάσημος για την ικανότητά του στη λόγχη, χρησιμοποίησε τις αρχές των τεχνικών της λόγχης και δημιούργησε ένα άοπλο στυλ μάχης το οποίο και ονόμασε Λιου Χε, οι Έξι Αρμονίες. Συμφώνα με το θρύλο όταν το τσι του είχε αναπτυχθεί πλήρως, ο Τζι ταξίδεψε στο ναό των Σαολίν όπου χρησιμοποίησε την τεχνική των πέντε στυλ πολεμικής τέχνης των Σαολίν για να τελειοποιήσει την τέχνη του, την οποία και μετέδωσε.

Τα κυριότερα παρακλάδια του Χσινγκ Γι Τσουαν είναι το Χεναν, Χεμπέι και το Σαν Σι. Βασικές φόρμες του Χσινγκ Γι είναι η φόρμα των 5 στοιχείων και η φόρμα των 10 ή 12 ζώων, ανάλογα με το στυλ.

Η φόρμα των Πέντε Στοιχείων που χωρίζεται σε 5 φόρμες, αναπτύσσει 5 είδη δύναμης. Η 1η φόρμα Πι Τσουαν (η Γροθιά που Σκίζει) παρομοιάζεται με την κίνηση του τσεκουριού που σκίζει το ξύλο και αντιστοιχεί στο Μέταλλο. Η 2η φόρμα, Πενγκ Τσουαν (Γροθιά που Συντρίβει) παρομοιάζεται με το βέλος που διασχίζει τον αέρα και αντιστοιχεί στο Ξύλο. Η 3η φόρμα Τζουαν Τσουαν (Γροθιά που Τρυπάει) με τον κεραυνό και αντιστοιχεί στο Νερό. Η 4η φόρμα Παο Τσουαν (Γροθιά που Σφυροκοπά) με το Κανόνι και αντιστοιχεί στη Φωτιά. Τέλος, η 5η φόρμα Χενγκ Τσουαν (Σταυρωτή Γροθιά) παρομοιάζεται με το ελατήριο και αντιστοιχεί στο στοιχείο της Γης. Η φόρμα των 5 στοιχείων εκτός της σωματικής δύναμης αναπτύσσει και το τσι του ασκούμενου. Έτσι κάθε στοιχείο, που στην κινεζική ιατρική αντιστοιχεί με ένα από τα 5 βασικά όργανα του ανθρώπου, έχει την αντίστοιχη φόρμα του η οποία το ωφελεί. Η φόρμα των 12 ζώων αντιπροσωπεύει 12 διαφορετικούς τρόπους κίνησης και χρήσης του σώματος. Οι κινήσεις αντανακλούν το πνεύμα του κάθε ζώου όταν αυτό μάχεται και εκπορεύονται από τη φόρμα των Πέντε Στοιχείων. Έτσι παρότι κάποιες μοιάζουν μεταξύ τους, αλλάζει ο τρόπος χρησιμοποίησής τους. Για παράδειγμα, η φόρμα της τίγρης και του πιθήκου είναι παραλλαγές του Πι Τσουαν. Αλλιώς ορμάει μια τίγρη με όλο της το σώμα πίσω από τα πόδια της και τη σιγουριά που γεννάει η δύναμή της και αλλιώς επιτίθεται ένας πίθηκος, με γρήγορες ξαφνικές κινήσεις από διάφορες γωνίες αποφεύγοντας την ευθεία αντιμετώπιση λόγω έλλειψης δύναμης και όγκου. Με αυτή τη λογική ο ασκούμενος μαθαίνει και αναπτύσσει, ανάλογα τη σωματοδομή του, και τις υπόλοιπες φόρμες: του δράκου, του αλόγου, του φιδιού, του πετεινού, του χελιδονιού, του γερακιού, του αλιγάτορα, του φοίνικα, του αετού και της αρκούδας. Το Στυλ Χεναν που περιέχει 10 ζώα προσθέτει τη γάτα και αφήνει έξω το φοίνικα, τον αλιγάτορα και την αρκούδα.

Μόλις ο εκπαιδευόμενος μάθει αυτές τις φόρμες ακολουθούν η συνδυασμένη φόρμα των Πέντε Στοιχείων, οι φόρμες με αντίπαλο και οι φόρμες με όπλα όπως το ευθύ σπαθί, το μακρύ κοντάρι και τη λόγχη.

Οι κινήσεις του Χσινγκ Γι Τσουαν είναι σχετικά απλές αλλά αυτό δε σημαίνει ότι είναι και εύκολες. Αυτό εξαρτάται από το πόσο θέλει να προχωρήσει ο ασκούμενος στην κατανόηση της τέχνης. Έτσι μπορούμε να πούμε πως μέχρι το μεσαίο επίπεδο οι κινήσεις μπορούν να κατανοηθούν και να εφαρμοστούν σχετικά εύκολα. Στο προχωρημένο επίπεδο όμως υπάρχουν αδιόρατες λεπτομέρειες στις κινήσεις που για να κατανοηθούν χρειάζεται εμβάθυνση στην κινησιολογία του στυλ. Βασικά ο ασκούμενος στο Χσινγκ Γι Τσουαν κινείται ευθεία, χρησιμοποιώντας όλο το σώμα και το νου μέσω των Έξι Αρμονίων, για να δημιουργήσει μια εκρηκτική δύναμη εστιασμένη στο σημείο επαφής με τον αντίπαλο. Η δυσκολία στο προχωρημένο επίπεδο έγκειται στο να κατανοήσει κανείς την ύπαρξη μικρών καμπύλων μέσα στις φαινομενικά ευθείες κινήσεις.

Η ενοποίηση σωματικής τεχνικής και πρόθεσης είναι βασική αρχή και τρόπος άσκησης του Χσινγκ Γι Τσουαν το οποίο επιτυγχάνεται με την άσκηση των φορμών και του κινητικού ή ακίνητου Τσι Κουνγκ (Ντον Κουνγκ και Τζινγκ Κουνγκ). Το κινητικό Τσι Κουνγκ περιλαμβάνει ασκήσεις που εκτελούνται αργά δίνοντας έμφαση στην εναρμόνιση κίνησης, χαλάρωσης και αναπνοής. Το ακίνητο Τσι Κουνγκ χρησιμοποιεί τη στάση Σαν Τι Σι, τη στάση των Τριών Αρμονίων, ως κύριο μέσο καλλιέργειας του τσι και ενοποίησης των τριών Γιν ή Εσωτερικών Αρμονιών (νους, τσι, δύναμη) και των Γιανγκ ή Εξωτερικών (ώμος και μέση, αγκώνες και γόνατα, χέρια και πόδια).

Είναι εμφανές ότι το Χσινγκ Γι Τσουαν περιέχει τις μαχητικές ικανότητες του Κουνγκ Φου, τις θεραπευτικές ιδιότητες του Τσι Κουνγκ και τις πνευματικές ρίζες του διαλογισμού, γεγονός που το καθιστά ένα ολοκληρωμένο σύστημα Κουνγκ Φου. Γι’ αυτό άλλωστε θεωρείται και μέλος της «οικογένειας» των Εσωτερικών στυλ Νέι Τζία Τσουαν μαζί με το Τάι Τσί Τσουάν και το Πα Κουά Τσάνγκ. Προσθέστε σε αυτό τη δυναμικότητα, την εκρηκτικότητα και τη σχετική ευκολία κατανόησης και εφαρμογής των τεχνικών και έχετε ένα άκρως συναρπαστικό και ευεργετικό στυλ Κουνγκ Φου, έτοιμο να το εξερευνήσετε.

Ο καθένας, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας και κατάστασης υγείας, μπορεί να ασκηθεί καθώς δεν απαιτεί ιδιαιτέρες γυμναστικές ή ακροβατικές ικανότητες και να αναπτύξει έτσι σωματική υγεία και ψυχική ισορροπία. Γι’ αυτό άλλωστε ασκείται στην Κίνα εδώ και πολλούς αιώνες από διαφόρους τύπους ανθρώπων, από βουδιστές και ταοϊστές μοναχούς, αστυνομικούς, στρατιώτες, φοιτητές και απλούς πολίτες και η δημοτικότητά του αυξάνεται συνεχώς.