ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΣΙ

12 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ

ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΣΤΟΝ ΔΑΣΚΑΛΟ ΤΩΝ

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΠΟΛΕΜΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

ΑΝΤΩΝΗ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ

Ερώτηση
1. Πως νοείται η ενέργεια μέσα στην άσκηση του Τάϊ Τσι Τσουάν, και των άλλων παραδοσιακών Ενεργειακών Πολεμικών Τεχνών;

Απάντηση: Η ενέργεια στα Κινέζικα ονομάζεται Τσι. Ο όρος αυτός είναι πολύ ευρύς, περιέχοντας πάρα πολλές έννοιες. Οι Κινέζοι μιλάνε για το «Τσι του φαγητού», τη θρεπτική ενέργεια που μας δίνει το φαγητό που τρώμε, ή για το «Τσι της αναπνοής», την ενέργεια που παίρνουμε από την αναπνοή. Μιλάνε για το «Τσι των συναισθημάτων», την ενέργεια που παράγει μέσα μας κάθε συναίσθημα που βιώνουμε, όπως το Τσι του θυμού, το Τσι του φόβου, το Τσι της χαράς, κ.λπ. Υπάρχει ακόμα το «Τσι του καιρού» – στα Κινέζικα ο καιρός λέγεται «Τιεν Τσι». Το Τσι περιλαμβάνει την ενέργεια του νευρικού συστήματος, την ενέργεια των εσωτερικών οργάνων, την ενέργεια της πέψης, τη θερμοκρασία του σώματος, την ενέργεια του μεταβολισμού – όλα όσα συμβαίνουν μέσα στο ανθρώπινο σώμα αλλά και στη φύση είναι εκδηλώσεις ενέργειας, άρα βασίζονται στο Τσι. Όλες οι παραδοσιακές Κινέζικες Τέχνες, επιστήμες και τομείς γνώσεις – από τη διαιτητική μέχρι το Φένγκ Σούϊ και από το βελονισμό μέχρι τις Πολεμικές Τέχνες, όλες βασίζονται, ασχολούνται και λειτουργούν μέσω της κατανόησης και της χρήσης του Τσι.
Όπως καταλαβαίνετε, η ενέργεια Τσι υπάρχει παντού – είναι κοσμική ενέργεια, συμπαντική ενέργεια, ενέργεια της ίδιας της ζωής. Όλα τα ζωντανά πλάσματα έχουν Τσι. Όταν κάποιο ζωντανό πλάσμα πεθαίνει, τότε μόνο παύει να έχει Τσι.
Το πεδίο έρευνας και κατανόησης του Τσι είναι πολύ βαθύ και μεγάλο και αφορά όλους τους τομείς γνώσης και δράσης της ανθρώπινης ζωής. Εκείνο που μας ενδιαφέρει περισσότερο στο Τάϊ Τσι Τσουάν και στις υπόλοιπες Εσωτερικές, Πολεμικές και Ενεργειακές Τέχνες είναι αυτό που ονομάζουμε «Πρωταρχικό ή Αρχέγονο Τσι».

Ερώτηση
2. Τι είναι το Πρωταρχικό ή Αρχέγονο Τσι;

Απάντηση: Εμείς οι άνθρωποι έχουμε πολλές διαφορές μεταξύ μας, αλλά στο βάθος έχουμε μια πολύ βασική ομοιότητα. Είμαστε όλοι ανθρώπινα όντα. Ζούμε σε διαφορετικές περιοχές, σε διαφορετικές χώρες, ακόμα και σε διαφορετικές ηπείρους, αλλά ουσιαστικά είμαστε όλοι κάτοικοι του ίδιου πλανήτη. Χώρες υπάρχουν πολλές, αλλά στην ουσία η γη είναι μόνο μία. Το ίδιο συμβαίνει και με τη ζωτική ενέργεια, το Τσι. Ουσιαστικά υπάρχει μόνο ένα Τσι, το οποίο μετατρέπεται και εκδηλώνεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους στο ανθρώπινο σώμα. Βασικά όλες οι μορφές και τα είδη της ανθρώπινης ενέργειας προέρχονται από μία πρωταρχική μορφή ενέργειας που λέγεται Πρωταρχικό ή Αρχέγονο Τσι (Γιουάν Τσι) ή Αληθινό Τσι (Ζενγκ Τσι). Αυτό είναι το είδος του Τσι που κάθε σοβαρός ασκούμενος του Τάϊ Τσι Τσουάν, του Πα Κουά Τσανγκ, του Χσίνγκ Γι Τσουάν και του Τσι Κουνγκ πρέπει να προσπαθήσει να αναπτύξει και να καλλιεργήσει.
Όταν αναπτυχθεί και καλλιεργηθεί σωστά, αυτή η εσωτερική ενέργεια τονώνει όλα τα όργανα και όλα τα κύτταρα του οργανισμού μας, χαρίζοντας μας καλύτερη υγεία, περισσότερη ζωτικότητα, μακροζωία και μια αίσθηση ευεξίας και σφρίγους που διατηρείται ως τα βαθιά γεράματα. Και όσον αφορά τις Ενεργειακές Πολεμικές Τέχνες, το ανεπτυγμένο Πρωταρχικό Τσι αυξάνει όλες τις σωματικές δυνάμεις και φυσικές ικανότητες, παρέχοντας περισσότερη δύναμη, ταχύτητα, αντοχή, ευκινησία, συντονισμό, ισορροπία, μυϊκό έλεγχο και αντανακλαστικές αντιδράσεις – πράγματα εξαιρετικά χρήσιμα για κάθε ασκούμενο των Πολεμικών Τεχνών. Γι’ αυτό η ενεργειακή εξάσκηση του Τσι έχει τόση μεγάλη σημασία στις Εσωτερικές Πολεμικές Τέχνες.
Μιλώντας ειδικά για τις Ενεργειακές Πολεμικές Τέχνες, η ανάπτυξη του Τσι μπορεί να παρομοιαστεί με την πίεση του αέρα μέσα σε ένα λάστιχο αυτοκινήτου ή σε μία μπάλα του μπάσκετ. Αν ο αέρας συμπιεστεί σωστά μέσα σε ένα λάστιχο, το λάστιχο μπορεί να κρατήσει ένα απίστευτα μεγάλο βάρος – όπως το βάρος ενός αυτοκινήτου. Ακόμα και τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα στηρίζονται πάνω σε ρόδες φουσκωμένες με αέρα. Παρόμοια, μια καλά φουσκωμένη μπάλα του μπάσκετ μπορεί να αντέξει πολύ δυνατά χτυπήματα ή πολύ μεγάλη πίεση χωρίς να καταστραφεί, γιατί ο συμπιεσμένος αέρας μέσα της αντέχει σε μεγάλη δύναμη.
Μία από τις σημασίες της λέξης Τσι είναι ακριβώς η λέξη αέρας, γιατί ο αέρας είναι η πιο εμφανής μορφή αόρατης ενέργειας. Υπάρχει παντού γύρω μας και συνήθως δεν τον προσέχουμε, αλλά όταν συμπιεστεί μέσα σε μια μπάλα ή σε ένα λάστιχο αυτοκινήτου μπορεί να αντέξει σε πολύ μεγάλη δύναμη.
Εξασκούμενος στην ανάπτυξη και την ενδυνάμωση του Τσι, ο ασκούμενος των Ενεργειακών Πολεμικών Τεχνών «φουσκώνει» το σώμα του με την άυλη αλλά υπαρκτή αυτή ενέργεια – και, όπως η μπάλα ή το φουσκωμένο λάστιχο ενός αυτοκινήτου, το σώμα μπορεί να αντιμετωπίσει μεγάλη δύναμη χωρίς να τραυματίζεται ή να βλάπτεται. Με αυτό τον τρόπο, ένας φαινομενικά αδύναμος ή μικρόσωμος γνώστης του Τάϊ Τσι Τσουάν, του Πα Κουά Τσανγκ ή του Χσινγκ Γι Τσουάν, μπορεί να αντιμετωπίζει με επιτυχία μεγαλύτερους ή δυνατότερους αντιπάλους, χάρη σε αυτή την αόρατη αλλά υπαρκτή Εσωτερική Δύναμη της ενέργειας Τσι. Όσο περισσότερο ελέγχεις και αναπτύσσεις το Τσι σου στις Πολεμικές Τέχνες, τόσο περισσότερη δύναμη αποκτάς ενώ παράλληλα βελτιώνεις την υγεία, τη ζωτικότητα και τη μακροζωία σου.

Ερώτηση
3. Τι σημαίνει Τσι και τι ιδιότητες έχει; Μπορεί να είναι μια αντιστοιχία με την Πράνα ή είναι διαφορετικό;

Απάντηση: Σύμφωνα με την παραδοσιακή Κινέζικη φιλοσοφία, το Τσι είναι η ενέργεια ή η αόρατη φυσική δύναμη που γεμίζει το σύμπαν. Είναι η ενέργεια τη ζωής, η ζωτική ενέργεια – ή, όπως συχνά ονομάζεται σήμερα στη Δύση, η βιοενέργεια ή βιοηλεκτρισμός. Υπάρχει μέσα σε όλα τα ζωντανά πλάσματα, μόνο στους νεκρούς δεν υπάρχει. Ένας υγιής, ή νέος άνθρωπος έχει περισσότερο Τσι από κάποιον ηλικιωμένο ή άρρωστο – συνεπώς η αύξηση του Τσι συντελεί στη βελτίωση της υγείας και τη διατήρηση της νεότητας. Όμως, η υγεία και η ζωτικότητα δεν αποκτούνται μόνο με την αύξηση της ποσότητας του Τσι μέσα στο σώμα μας. Για να είμαστε πραγματικά υγιείς και γεμάτοι ζωντάνια, το Τσι μέσα στο σώμα μας πρέπει να είναι καθαρό και αγνό, και όχι μολυσμένο ή ακάθαρτο, και να ρέει ομαλά και ανεμπόδιστα, σαν ένα ποτάμι, χωρίς μπλοκαρίσματα ή εμπόδια στην κυκλοφορία του. Όπως έχουμε πει, το Τσι δεν υπάρχει μόνο μέσα στους ανθρώπους. Αποτελεί την ενέργεια της ζωής σε όλη τη φύση. Γενικά υπάρχουν τρία είδη Τσι. Ο Ουρανός (το διάστημα ή το σύμπαν) έχει Ουράνιο Τσι (Τιεν Τσι στα κινέζικα), που αποτελείται από τις δυνάμεις και τις ακτινοβολίες των άστρων. Η γη έχει Γήϊνο Τσι (Ντι Τσι), που απορροφά το Ουράνιο Τσι και επηρεάζεται απ’ αυτό. Ο άνθρωπος έχει Ανθρώπινο Τσι (Ρεν Τσι) που επηρεάζεται από τα άλλα δύο. Έτσι, οι ακτινοβολίες των άστρων (ιδιαίτερα του ήλιου και της σελήνης που επηρεάζουν σημαντικά τη γη), οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας, της ατμοσφαιρικής πίεσης και του μαγνητικού πεδίου της γης και η ψυχοσωματική ενεργειακή σύσταση των ανθρώπων αποτελούν τρία ενεργειακά πεδία που αλληλεπιδρούν και αλληλοσυνδέονται στην καθημερινή ζωή. Σύμφωνα με την Κινέζικη φιλοσοφία, ο άνθρωπος πρέπει να αναπτύξει και να καλλιεργήσει το Τσι του για να το φέρει σε ισορροπία και αρμονία με το Τσι ή τις ενέργειες του Ουρανού και της Γης, γιατί τα πάντα στη φύση λειτουργούν καλά μόνο σε μια κατάσταση ισορροπίας και αρμονικής συνύπαρξης. Αυτός είναι ο ανώτατος στόχος της συνειδητής καλλιέργειας του Τσι – όχι απλά η υγεία, η μακροζωία, η ευεξία ή η εσωτερική δύναμη στις Πολεμικές Τέχνες, αλλά η εναρμόνιση με τις κοσμικές ενέργειες (τα ενεργειακά πεδία) του Ουρανού και της Γης. Οι περισσότεροι πάντως από όσους εφαρμόζουν την καλλιέργεια του Τσι σήμερα ενδιαφέρονται κυρίως για τα πιο πρακτικά οφέλη της Ενεργειακής άσκησης που αναφέραμε προηγουμένως (υγεία, μακροζωία, εσωτερική δύναμη, κ.λπ.), που είναι από μόνα τους αξιόλογοι στόχοι για κάθε σοβαρό άνθρωπο.
Αν και δεν υπάρχει ακριβής και απόλυτος ορισμός για το Τσι στο Δυτικό κόσμο, συχνά αναφέρεται σα βιοηλεκτρισμός. Στην πραγματικότητα , τα τελευταία χρόνια έχει αναγνωριστεί ότι το Τσι είναι πραγματικά βιοηλεκτρισμός, που κυκλοφορεί σε όλα τα έμβια όντα. Με αυτή την έννοια αντιστοιχεί με τον αρχαιοελληνικό όρο «πνεύμα» και με το σανσκριτικό όρο «πράνα». Έχει επίσης διαπιστωθεί εδώ και πολλούς αιώνες ότι η ανάπτυξη και η καλλιέργεια του Τσι ωφελεί και ευεργετεί όχι μόνο το σώμα, αλλά και το νευρικό σύστημα και τον εγκέφαλο, αναπτύσσοντας επίσης τις νοητικές και τις πνευματικές λειτουργίες του ανθρώπου, μια που το φυσικό σώμα, το νευρικό σύστημα, και ο εγκέφαλος σχετίζονται στενά μεταξύ τους και δεν μπορούν να διαχωριστούν.

Ερώτηση
4. Πώς θεραπεύει η ροή της ενέργειας; Τι μέθοδο διδάσκετε εσείς προσωπικά;

Απάντηση: Σύμφωνα με την παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική, υγεία σημαίνει την πλήρη, ομαλή και ανεμπόδιστη ροή της εσωτερικής ενέργειας Τσι σε κάθε ιστό, όργανο και κύτταρο του σώματος. Χρησιμοποιώντας μια σύγχρονη μεταφορά, μπορούμε να θεωρήσουμε το σώμα σα μια μπαταρία που μπορεί να χάσει, να διατηρήσει, ή να αυξήσει τη φόρτισή της με ενέργεια. Το στρες, οι ανησυχίες, οι κακές συνήθειες διαβίωσης και η φθορά του οργανισμού στο χρόνο, σπαταλούν την ενέργειά μας, κάνοντας το Τσι να λιγοστεύει και να χάνει τη δύναμή του. Έτσι ο οργανισμός μας εξασθενίζει, γίνεται πιο ευάλωτος στις αρρώστιες και στις κακουχίες της καθημερινότητας – και όλοι ξέρουμε τα επακόλουθα. Κούραση, έλλειψη ενεργητικότητας, κακή διάθεση, σφιγμένοι μυς, τεντωμένα νεύρα, αδυναμία συγκέντρωσης, νευρικότητα, στρες – είναι τα ηπιότερα επακόλουθα μιας τέτοιας κατάστασης. Αϋπνία, κατάθλιψη, φοβίες, νευρώσεις, προβλήματα πίεσης, έλκος, κρίσεις πανικού, άσθμα, προβλήματα καρδιάς, ημικρανίες, πόνοι μυών ή αρθρώσεων, και εκατό ακόμα αρρώστιες είναι οι χειρότερες συνέπειες της σωματικής, νευρικής και ψυχολογικής εξασθένησης – που ουσιαστικά προκαλείται από έλλειψη ή ανισορροπία ενέργειας στο σώμα, στο νευρικό σύστημα ή στο νου μας.
Η συνειδητή άσκηση στην ανάπτυξη, στην ενδυνάμωση και στην εξισορρόπηση της εσωτερικής ενέργειας Τσι, όπως γίνεται στο Τάϊ Τσι Τσουάν, στο Πα Κουά Τσανγκ, στο Χσίνγκ Γι Τσουάν ή σε κάποιο στυλ του Τσι Κουνγκ, μπορεί να αναχαιτίσει, να μειώσει ή και να εξαλείψει όλα αυτά τα προβλήματα, φορτίζοντας τις σωματικές και ψυχολογικές μας «μπαταρίες» με περισσότερη ενέργεια, καθαρίζοντας την «ακάθαρτη» ενέργεια που έχουμε συσσωρεύσει μέσω αρνητικών και ανθυγιεινών καταστάσεων και εμπειριών, και κυκλοφορώντας τη «φρέσκια, καθαρή και ζωογόνα ενέργεια που αποκτάμε μέσω της άσκησης, σε κάθε ιστό, όργανο, νεύρο και κύτταρο του σώματός μας και του εγκεφάλου μας, κάνοντας μας να ξανανιώσουμε νέοι, ακμαίοι, υγιείς και γεμάτοι ζωντάνια, όπως όταν ήμασταν παιδιά»:
Αυτή η «Επιστροφή στην Παιδικότητα» είναι μια τυπική περιγραφή της λειτουργίας της ανάπτυξης της ενέργειας Τσι που χρησιμοποιείται εδώ και αιώνες στην Κίνα. «Επιστρέφω στην Παιδικότητα» σημαίνει ανακτώ το σφρίγος, την ενεργητικότητα, το δυναμισμό και την ευεξία των νεανικών μου χρόνων, της παιδικής μου ηλικίας. Αυτή η αναζωογόνηση γίνεται φυσικά, χωρίς τεχνητούς ή πολυέξοδους τρόπους, μέσα από τη συστηματική άσκηση του Τσι – της εσωτερικής, ζωτικής ενέργειας, του βιοηλεκτρισμού που υπάρχει μέσα μας. Στην Κίνα ολόκληρη η ιατρική επιστήμη ασχολείται με αυτό. Στη Δύση είναι ακόμα κάτι σχετικά άγνωστο και ασαφές. Παρόλα αυτά, είναι πραγματικά πολύ αποτελεσματικό.
Όσο αφορά τη μέθοδο διδασκαλίας μου, η άσκηση ή καλλιέργεια του Τσι (Τσι Κουνγκ ή Νέϊ Κουνγκ στα Κινέζικα), ανάλογα με τη θεωρία και τις μεθόδους εξάσκησης χωρίζεται σε δύο βασικές κατηγορίες: Γουαϊ Νταν (Εξωτερικό Ελιξίριο) και Νέϊ Νταν (Εσωτερικό Ελιξίριο). Ο όρος «ελιξίριο» αναφέρεται στη ζωτική ενέργεια Τσι, γιατί όταν συσσωρευτεί, καλλιεργηθεί και κυκλοφορήσει σωστά μέσα στο σώμα, το Τσι λειτουργεί σαν ένα «Ελιξίριο Υγείας και Μακροζωίας», πράγματα που οι Κινέζοι επιθυμούσαν από την αρχαιότητα. Στη μέθοδο Γουάϊ Νταν ή Εξωτερικό Ελιξίριο, η ενέργεια Τσι συγκεντρώνεται στα άκρα του σώματος, στα χέρια, ή στα πόδια (μέσω συγκεκριμένων μεθόδων), και αργότερα, όταν το δυναμικό της ενέργειας αυξηθεί αρκετά, κυλάει μέσω των ενεργειακών καναλιών (των μεσημβρινών) στον κορμό και στον εγκέφαλο, ενεργοποιώντας και ενδυναμώνοντας τελικά ολόκληρο το σώμα. Στο Νέϊ Νταν η Εσωτερικό Ελιξίριο, το Τσι συσσωρεύεται πρώτα σε κάποιο σημείο στο εσωτερικό του σώματος (στον κορμό) και όταν αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό οδηγείται (μέσω συγκεκριμένων μεθόδων) στα άκρα. Αν και στο τελικό στάδιο η ενέργεια πλημμυρίζει ολόκληρο το σώμα, τα αρχικά στάδια άσκησης των δύο μεθόδων είναι διαφορετικά, με τη δεύτερη μέθοδο να είναι πρακτικά δυσκολότερη από την πρώτη. Προσωπικά διδάσκω και τις δύο μεθόδους, αρχίζοντας από το Γουάϊ Νταν, την πιο εύκολη μέθοδο, και αργότερα προχωρώ στο Νέϊ Νταν, τη δυσκολότερη.
Επίσης σύμφωνα με τη σωματική μέθοδο εκπαίδευσης η ανάπτυξη του Τσι χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες:
1. Δυναμικό ή Δραστήριο ή Κινούμενο Τσι Κουνγκ (Ντονγκ Κουνγκ).
2. Ήρεμο ή Ακίνητο τσι Κουνγκ (Τζίγκ Κουνγκ) και
3. Συνδυασμένο Τσι Κουνγκ Δράσης και Ηρεμίας ή Κίνησης και Ακινησίας (Ντονγκ Τζινγκ Κουνγκ).
Το Δυναμικό Τσι Κουνγκ απαιτεί σωματικές κινήσεις ή δράσεις. Το Ήρεμο Τσι Κουνγκ χρησιμοποιεί ακίνητες στάσεις που διατηρούνται ήρεμα (όπως μια στάση διαλογισμού) χωρίς καμία εμφανή κίνηση. Το Συνδυασμένο Τσι Κουνγκ περιλαμβάνει συνδυασμό των μεθόδων του Δυναμικού και του Ήρεμου Τσι Κουνγκ, συνδυάζοντας την Ηρεμία με τη Δράση και την Ακινησία με την Κίνηση. Όπως λέει μια διδασκαλία του Τάϊ τσι Τσουάν «Βρες την Ακινησία μέσα στην Κίνηση, βρες την Ηρεμία μέσα στη Δράση.» Προσωπικά διδάσκω και τις τρεις αυτές μεθόδους, σε διαφορετικά επίπεδα εκπαίδευσης των μαθητών μου.
Στην πραγματικότητα, δεν έχει σημασία ποια μέθοδο εκπαίδευσης ακολουθεί κανείς στο Τσι Κουνγκ. Σημασία έχει ό,τι κάνει να το κάνει σωστά, συστηματικά και συνειδητά! «Σωστά» σημαίνει να ακολουθείς τη σωστή τεχνική. «Συστηματικά» σημαίνει να ασκείσαι με επιμέλεια και συνέπεια. «Συνειδητά» σημαίνει να ασκείσαι με συγκεντρωμένο νου, με συγκεντρωμένη επίγνωση του τι κάνεις, στιγμή με στιγμή. Αν ο ασκούμενος ακολουθήσει αυτές τις τρεις αρχές θα επιτύχει την ανάπτυξη της ενέργειάς του όποια μέθοδο ή στυλ Τσι Κουνγκ και αν εξασκεί. Φυσικά, η διδασκαλία και η επίβλεψη από έναν έμπειρο εκπαιδευτή ή Δάσκαλο είναι πολύτιμη. Βέβαια, εδώ θα πρέπει να προσέχει κανείς γιατί όλοι οι δάσκαλοι ή εκπαιδευτές του Τσι Κουνγκ δεν είναι καλοί. Όπως σε όλους τους χώρους εκπαίδευσης και γνώσης, έτσι και στο χώρο των Εσωτερικών, Ενεργειακών Πολεμικών Τεχνών και του Τσι Κουνγκ υπάρχουν και οι μετριότητες, οι ανεπαρκείς, ακόμα και οι απατεώνες. Υπάρχουν βέβαια και καλοί Δάσκαλοι, αλλά θα πρέπει να ψάξει κανείς για να τους βρει.

Ερώτηση
5. Ποιες είναι οι βασικές ποιότητες του Τσι και τι ροές ενέργειας υπάρχουν στο σώμα;

Απάντηση: Το Τσι διατηρείται σε διάφορες κατηγορίες από τις διαφορετικές σχολές του Τσι Κουνγκ, ανάλογα με τις αρχές, τους σκοπούς και τις ιδιαίτερες διδακτικές μεθόδους της κάθε σχολής. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την Ιατρική σχολή του Τσι Κουνγκ, το Τσι στο ανθρώπινο σώμα χωρίζεται σε δύο κατηγορίες – ή σε δύο διαφορετικές ποιότητες Τσι. Η πρώτη ονομάζεται «Λειτουργικό ή Θρεπτικό Τσι (Γινγκ Τσι), που αποτελεί την κατηγορία ή την ποιότητα της Ενέργειας που κυκλοφορεί στους μυς, στα εσωτερικά όργανα και στους ιστούς του εσωτερικού μέρους του σώματος τροφοδοτώντας τα με ενέργεια και βοηθώντας έτσι την υγεία και την καλή λειτουργία τους. Η δεύτερη ποιότητα ενέργειας του ανθρώπινου σώματος είναι το «Προστατευτικό Τσι» (Γουέϊ Τσι) που αποτελεί την ενέργεια που κυκλοφορεί στην επιφάνεια του σώματος, στο δέρμα, για να ενισχύσει τη λειτουργία του δέρματος και να μας προστατέψει από τις βλαβερές εξωτερικές επιδράσεις, όπως το κρύο, η ζέστη, η υγρασία, κ.λπ. Όταν ασκούμε το Πραγματικό ή Πρωταρχικό Τσι (Ζενγκ Τσι ή Γιουαν Τσι), δυναμώνουμε τόσο το Λειτουργικό Τσι στο βάθος του σώματος όσο και το Προστατευτικό Τσι στο δέρμα. Μάλιστα ένα από τα σημάδια της επιτυχίας στην ανάπτυξη του Τσι είναι το λείο, ελαστικό και νεανικό δέρμα του σώματος των ασκούμενων.
Υπάρχουν πολλές άλλες ταξινομήσεις ή ποιότητες του Τσι στο χώρο της Ενεργειακής κατανόησης και ανάπτυξης. Στην Κινέζικη Ιατρική μιλάνε για το Τσι του «Τριπλού θερμαστή» (Σαν Τζιάο), τις διαφορετικές ποιότητες της Ενέργειας στο χαμηλό, το μεσαίο και το επάνω μέρος του σώματος. Στη σχολή μου μιλάμε για τους «Τρεις Θησαυρούς» του Τσι, τις τρεις κυριότερες εκδηλώσεις της Ενέργειας Τσι στο ανθρώπινο σώμα. Υπάρχει επίσης «το Τσι των Πέντε Οργάνων» ή «Το Τσι των Πέντε Στοιχείων», τα 12 «κανάλια (ή ποτάμια)» του Τσι μέσα στο σώμα – που ονομάζονται στη δύση «μεσημβρινοί». Μιλάμε για το Γιν Τσι και το Γιανγκ Τσι – την υπερβολικά ελλιπή ή την υπερβολικά δυνατή ενέργεια του σώματος ή ενός οργάνου – της καρδιάς για παράδειγμα. Μιλάμε επίσης για τη Μικρή και τη Μεγάλη Κυκλοφορία του Τσι μέσα στο σώμα (ή τη Μικροκοσμική και τη Μακροκοσμική Τροχιά «Σιάο Τζόου Τιεν και Ντα Τζόου Τιεν»), για το Τσι της Φωτιάς και του Νερού (επίσης μέσα στο σώμα). Μιλάμε για τα Τρία Ενεργειακά Κέντρα (Ταν Τιεν) που χρησιμεύουν σαν κέντρα συσσώρευσης και αποθήκευσης του Τσι, για τη «Μεταφορά του Τσι» (Γυν Τσι) και για την «Επέκταση του Τσι», για την «Παρέκκλιση του Τσι» (Ντζόου Χούο) και για τη «Διασκόρπιση του Τσι» (Σαν Γκόνγκ), για τους «Οκτώ Ασυνήθιστους Μεσημβρινούς του Τσι (Τσι Τζινγκ Μπα Μάϊ), για το «Γέμισμα του σώματος με Τσι (Τσονγκ Τσι), για τις Τρεις Πύλες του Τσι μέσα στο σώμα (Σαν Γκουάν), για το Τσι της Χαμηλής και της Υψηλής Στάθμης (Σία Τσενγκ Τσι και Σανγκ Τσενγκ Τσι), κ.λπ. Για να αναλυθούν όλα αυτά έστω και ελάχιστα, θα χρειαζόταν να γράψει κανείς ένα ολόκληρο βιβλίο. Φυσικά δεν μπορούν να αναλυθούν εδώ. Εκείνο που πρέπει να τονιστεί είναι ότι η ανάπτυξη της Εσωτερικής Ενέργειας του ανθρώπου είναι ένα βαθύ και όχι εύκολο έργο. Δε χρειάζεται μόνο να έχει κανείς έναν καλό Δάσκαλο, χρειάζεται επίσης να αφιερώσει χρόνο, συγκέντρωση και πρακτική άσκηση για την επίτευξη αυτού του σκοπού. Τα οφέλη και τα ευεργετήματα που αποκτούνται όμως μέσα από αυτή την εκπαίδευση αξίζουν τον κόπο.

Ερώτηση
6. Πόσα σώματα υπάρχουν πέρα από το υλικό;

Απάντηση: Οι περισσότερες σχολές του Τσι Κούνγκ μιλάνε για δύο ή τρία σώματα. Κατ’ αρχήν, όπως όλα τα πράγματα στο σύμπαν, έτσι και ο άνθρωπος συντίθεται από δύο αντίθετες αλλά συγχρόνως συμπληρωματικές μορφές Ενέργειας που αλληλεπιδρούν και αλληλοσυνδυάζονται. Είναι οι ενέργειες Γιν και Γιανγκ, που σχηματίζουν το Ενεργειακό και το φυσικό σώμα του ανθρώπου. Το φυσικό σώμα θεωρείται σα Γιανγκ, επειδή είναι υλικό, στερεό και ορατό. Το ενεργειακό σώμα θεωρείται σα Γιν, επειδή είναι άυλο, λεπτοφυές και αόρατο. Το ενεργειακό σώμα Γιν είναι η ρίζα και η πηγή της ζωής, που ζωογονεί το φυσικό σώμα Γιανγκ και εκδηλώνει εξωτερικά υγεία, δραστηριότητα, δύναμη ή ισχύ. Επομένως, όταν το Ενεργειακό σώμα (Γιν) του Τσι είναι ισχυρό, το φυσικό σώμα (Γιανγκ) μπορεί να λειτουργήσει κατάλληλα, να διατηρείται υγιές και δραστήριο και να διαθέτει ζωντάνια, δύναμη ή ισχύ.
Μια άλλη προσέγγιση αναφέρει τρία σώματα ή επίπεδα Ενέργειας στη σύνθεση του ανθρώπου. Αυτά ονομάζονται «Οι Τρεις θησαυροί» (Σαν Μπάο), και θεωρούνται η Ουσία, η Πηγή και η Ρίζα της ζωής μας. Αυτά είναι η σωματική Ζωτικότητα (Τζινγκ), η εσωτερική ενέργεια, (Τσι) και η συνείδηση ή Πνεύμα (Σεν). Η Ουσία (Τζίνγκ) είναι η φυσική ενέργεια του σώματος, η Ενέργεια (Τσι) είναι η Εσωτερική Ενέργεια του σώματος, και η Συνείδηση ή Πνεύμα είναι η ενέργεια που εκδηλώνεται σαν αντίληψη, επίγνωση, θέληση, και γενικά σαν πνευματική δύναμη σε κάθε άνθρωπο.
Μερικές σχολές του Τσι Κουνγκ θεωρούν ότι η Ζωτικότητα αναφέρεται στο ανθρώπινο σπέρμα, ότι η Ενέργεια αναφέρεται στα συναισθήματα και ότι το Πνεύμα αντιστοιχεί στη νόηση, αν και προσωπικά βρίσκω αυτή την προσέγγιση όχι λαθεμένη, αλλά απλουστευμένη. Πάντως, αυτά τα τρία «σώματα» ή επίπεδα ενέργειας αλληλεπιδρούν και αλληλοσυμπληρώνονται, όντας στην πραγματικότητα διαφορετικές εκδηλώσεις της ίδιας ενέργειας. Τα βαθύτερα επίπεδα της εκπαίδευσης στο Τσι Κουνγκ περιλαμβάνουν τη μετατροπή της Ζωτικότητας (Τζίνγκ) σε Ενέργεια (Τσι) και ύστερα τη μετατροπή της Ενέργειας σε Συνείδηση ή Πνεύμα (Σεν). Το Πνεύμα θεωρείται σαν η ανώτατη μορφή, επίπεδο ή εκδήλωση της ανθρώπινης Ενέργειας, που μπορεί να ελέγχει τις άλλες δύο. Όσο αφορά τη σχέση των Τριών Θησαυρών με το σώμα, η Ζωτικότητα (Τζίνγκ) κατοικεί στη λεκάνη, η Ενέργεια (Τσι) κατοικεί στον κορμό, και το Πνεύμα (Σεν) εδρεύει στον εγκέφαλο.
Αυτά όλα είναι μόνο οι γενικές ιδέες. Υπάρχουν πολλά που μπορεί να ειπωθούν για τα ενεργειακά «σώματα» ή επίπεδα, τις λειτουργίες τους, τους τρόπους που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και τις μεθόδους ενδυνάμωσης, ανάπτυξης και εναρμόνισής τους στην ενεργειακή εκπαίδευση του Τσι Κουνγκ, αλλά προς το παρόν ας μείνουμε στις γενικές έννοιες. Χρειάζεται χρόνια για να μελετήσει κανείς σε βάθος τις ιδέες αυτές, και για να εφαρμόσει πρακτικά τις διδασκαλίες που περιέχουν.

Ερώτηση
7. Είναι η αναπνοή το κύριο εργαλείο διοχέτευσης του Τσι;

Απάντηση: Μία από τις σημασίες της έννοιας «Τσι» είναι η λέξη «αέρας». Έτσι είναι φανερό ότι το Τσι σχετίζεται με την αναπνοή. Πολλοί ερμηνεύουν τον όρο «Τσι Κουνγκ» (Εργασία ή άσκηση για την ενδυνάμωση ή την καλλιέργεια του Τσι) σα να σημαίνει «αναπνευστική εξάσκηση» ή «άσκηση της αναπνοής». Προσωπικά, βρίσκω αυτή την άποψη μονόπλευρη και υπεραπλουστευμένη. Σύμφωνα με την παραδοσιακή διδασκαλία του Τσι Κουνγκ, η ανάπτυξη της Ενέργειας, απαιτεί τη χρησιμοποίηση των «Τριών Θησαυρών» που έχω αναφέρει προηγουμένως. Της Ζωτικότητας (Τζίνγκ), της Αναπνοής (Τσι) και του Σεν (Πνευματικής Συγκέντρωσης). Η Ζωτικότητα βρίσκεται στο σώμα – άρα το σώμα πρέπει να συμμετέχει στη διοχέτευση του Τσι μέσω της σωστής σωματικής στάσης (στο Ακίνητο Τσι Κουνγκ) και της σωστής σωματικής κίνησης (στο Κινητικό Τσι Κουνγκ). Η σωματική στάση και κίνηση είναι το πρώτο από τα τρία κύρια εργαλεία στη διοχέτευση του Τσι.
Τα κυριότερα στοιχεία για μια σωστή στάση ή κίνηση του Τσι Κουνγκ είναι η καλή ισορροπία και σταθερότητα του σώματος, η αρμονική χαλάρωση όλου του σώματος και η ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης που πρέπει να διατηρείται κάθετη ως προς το έδαφος.
Το δεύτερο εργαλείο της διοχέτευσης του Τσι είναι η σωστή αναπνοή. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι αναπνοής που συνδυάζονται με τις διάφορες στάσεις και κινήσεις του Τσι Κουνγκ.
Το τρίτο και σπουδαιότερο εργαλείο είναι η πνευματική συγκέντρωση. Μια αρχαία διδασκαλία του Τσι Κουνγκ λέει: «Το Πνεύμα (Σεν) ελέγχει την Ενέργεια (Τσι). Όταν το Πνεύμα κινηθεί, η Ενέργεια κινείται. Όπου σταματάει το Πνεύμα, σταματάει και το Τσι. Η καλλιέργεια του Σεν και του Τσι καθιστά δυνατή τη μακροζωία».
Στην πραγματικότητα, είναι ο συνδυασμός του Τζινγκ (Ζωτικότητα, σωματική στάση – κίνηση – ευθυγράμμιση), του Τσι (ελεγχόμενη αναπνοή) και του Σεν (πνευματική συγκέντρωση) που εξασφαλίζουν τη σωστή ανάπτυξη, ενδυνάμωση και διοχέτευση της ενέργειας στο ανθρώπινο σώμα.

Ερώτηση
8. Είναι ο οραματισμός ένας τρόπος που ερχόμαστε σε επαφή με το Τσι:

Απάντηση: Ο οραματισμός είναι ένας τρόπος συγκέντρωσης του πνεύματος. Η συγκέντρωση του πνεύματος είναι το πιο απαραίτητο εργαλείο για την ανάπτυξη του Τσι (μαζί με τον έλεγχο της αναπνοής και τη σωστή στάση, κίνηση και ευθυγράμμιση του σώματος).
Συνεπώς ο οραματισμός χρησιμοποιείται συχνά (σε διαφορετικούς βαθμούς και με διαφορετικούς τρόπους) στις διάφορες ασκήσεις και τεχνικές του Τσι Κουνγκ.

Ερώτηση
9. Μπορούμε να κατευθύνουμε την ενέργεια όπως εμείς επιθυμούμε;

Απάντηση: Ναι και όχι. Ναι, γιατί ένας από τους βασικούς σκοπούς της ενεργειακής εξάσκησης είναι η συνειδητή ανάπτυξη, ενδυνάμωση, κυκλοφορία και χρησιμοποίηση της εσωτερικής ζωτικής ενέργειας Τσι. Και όχι, γιατί η ενέργεια από τη φύση της λειτουργεί ακολουθώντας κάποιους φυσικούς νόμους, διαδικασίες και συμπεριφορές, και να προσπαθήσουμε να χρησιμοποιήσουμε την ενέργεια όπως εμείς επιθυμούμε, χωρίς να λάβουμε υπόψη τους συγκεκριμένους νόμους, διαδικασίες και συμπεριφορές που η ενέργεια ακολουθεί από τη φύση της, θα βλάψουμε τον εαυτό μας σωματικά ή ψυχολογικά. Η εσωτερική ενέργεια δεν είναι ένα παιχνίδι που μπορούμε να παίζουμε μαζί του όπως μας αρέσει. Πολύ σημαντικό τμήμα της ενεργειακής εκπαίδευσης είναι η γνώση και η εναρμόνιση με τους φυσικούς νόμους, διαδικασίες και συμπεριφορές που η εσωτερική ενέργεια πρέπει να ακολουθεί στην ανάπτυξή της, στην κυκλοφορία και στη λειτουργία της. Αν χρησιμοποιήσουμε την ενέργεια απλώς για να ικανοποιήσουμε τις προσωπικές επιθυμίες και τα πάθη μας, τότε παίζουμε με τη φωτιά.

Ερώτηση
10. Ποια είναι τα βασικά που πρέπει να γνωρίζει κάποιος που θέλει να πετύχει στις Πολεμικές Τέχνες;

Απάντηση: Αυτή είναι μια πολύ σοβαρή ερώτηση. Δεν είναι εύκολο να απαντηθεί μέσα σε λίγες λέξεις. Χρειάζονται χρόνια εκπαίδευσης, εμβάθυνσης και πρακτικής εμπειρίας για να κατανοήσει κάποιος βαθιά και σωστά ποια είναι τα βασικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζει κανείς για να πετύχει πραγματικά στις Πολεμικές Τέχνες. Αλλά θα προσπαθήσω να πω δυο λόγια πάνω σ’ αυτό. Καταρχήν, οι αληθινές Πολεμικές Τέχνες δεν είναι αθλήματα ή σπορ. Ούτε είναι απλά μέθοδοι αυτοάμυνας ή τρόποι επιβίωσης σε μια μάχη στο δρόμο. Ούτε είναι ένας τρόπος αποτελεσματικής σωματικής άσκησης μόνο. Ούτε και αποτελούν κάποιο είδος θρησκείας, μεταφυσικής, παραψυχολογίας, μυστικισμού ή αποκρυφισμού. Οι αληθινές Πολεμικές Τέχνες είναι το απόσταγμα πολλών αιώνων σοφίας, πρακτικής εμπειρίας, βιωματικής γνώσης και πνευματικής αντίληψης πολλών γενεών μαχητών και δασκάλων, που αναζητώντας την υπέρτατη αλήθεια της μάχης, σιγά – σιγά έφτασαν να ανακαλύψουν την υπέρτατη αλήθεια της ζωής.
Οι Πολεμικές Τέχνες είναι ένα πλήρες πρόγραμμα πρακτικής προσωπικής ανάπτυξης και αυτογνωσίας, από το πιο βασικό μέχρι το πιο προχωρημένο επίπεδο. Στο φυσικό επίπεδο αναπτύσσουν την υγεία, τη ζωτικότητα, τις σωματικές ικανότητες και διάφορα είδη δύναμης και ισχύος, εκτός από την ικανότητα πρακτικής και αποτελεσματικής αυτοάμυνας. Στο συναισθηματικό επίπεδο καλλιεργούν την αυτοπεποίθηση και τον αυτοέλεγχο, την ψυχική ηρεμία και τη συναισθηματική αρμονία, καταπολεμώντας αποτελεσματικά κάθε μορφή στρες. Πνευματικά, δυναμώνουν την εγρήγορση και την αντίληψή μας, ισχυροποιούν τη θέληση και την υπομονή, βελτιώνουν τη συγκέντρωση και τη γαλήνη του πνεύματος, προωθούν την πνευματική διαύγεια και την πνευματική ισορροπία, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργούν τη φιλειρηνικότητα, το σεβασμό, και τη δικαιοσύνη – αξίες που χρησιμεύουν σε όλες τις εποχές. Ουσιαστικά, οι Πολεμικές Τέχνες δεν είναι απλώς Πολεμικές Τέχνες. Όπως ένα ρητό του Κουνγκ Φου τονίζει: «Η πραγματική χρησιμότητα του Κουνγκ Φου βρίσκεται πέρα από την εξάσκηση στην Πολεμική τεχνική του». Και στο Τάϊ Τσι λένε: «Το πνεύμα (η πνευματική καλλιέργεια) είναι το ουσιώδες. Το σώμα (η σωματική εξάσκηση) είναι απλά το μέσον, η μέθοδος ή ο τρόπος προς την πνευματική καλλιέργεια».
Δεύτερον: Σε σχέση με το πρακτικό πρόγραμμα και τη διαδικασία της εκπαίδευσης, οι ασκούμενοι των πραγματικών Πολεμικών Τεχνών πρέπει να θυμούνται πάντα τα εξής: 1. Να εξασκούνται στις 4 διαστάσεις των Πολεμικών Τεχνών, δηλαδή στην εκμάθηση και βελτίωση των σωματικών τεχνικών, στην ανάπτυξη των φυσικών ή σωματικών ικανοτήτων, στην εκμάθηση και βελτίωση των μαχητικών εφαρμογών και των ικανοτήτων πρακτικής αυτοάμυνας, και στην εμβάθυνση της φιλοσοφικής ή πνευματικής πλευράς των Πολεμικών Τεχνών, που η ενεργειακή και πνευματική ανάπτυξη. Μόνο εκπαιδευόμενος σε αυτές τις 4 διαστάσεις ή πλευρές των Πολεμικών Τεχνών μπορεί κανείς να επιτύχει πραγματικά σε αυτές.
Ένα πολύ διάσημο ρητό του Κουνγκ Φου λέει: Η σωματική δύναμη είναι κατώτερη από τη σωματική τεχνική. Η σωματική τεχνική είναι κατώτερη από τη μαχητική ικανότητα. Η μαχητική ικανότητα είναι κατώτερη από την ταχύτητα. Η ταχύτητα είναι κατώτερη από την Πνευματική Δύναμη». Αυτό σημαίνει ότι σε μια πραγματική συμπλοκή ή μάχη κάποιος που έχει μόνο κτηνώδη δύναμη δεν μπορεί να νικήσει κάποιον άλλον που εφαρμόζει σωστά τις τεχνικές του Κουνγκ Φου. Όμως κάποιος που εφαρμόζει αριστοτεχνικά τις τεχνικές δεν μπορεί να νικήσει κάποιον άλλον που εκτός από την τεχνική επιδεξιότητα έχει αναπτύξει μεγάλες μαχητικές ικανότητες. Παρόμοια, κάποιος με μεγάλες μαχητικές ικανότητες δεν μπορεί να νικήσει κάποιον άλλον που διαθέτει περισσότερη ταχύτητα στις κινήσεις και στις αντιδράσεις του στη μάχη. Και τελικά, ακόμα και κάποιος που έχει μεγάλη φυσική δύναμη, άριστη γνώση των τεχνικών, μεγάλες μαχητικές ικανότητες και μεγάλη ταχύτητα κινήσεων και αντιδράσεων σε μια μάχη, δεν μπορεί να νικήσει κάποιον με μεγαλύτερη Πνευματική Δύναμη. Η δύναμη του Πνεύματος είναι το μεγαλύτερο όπλο, και ο τελικός σκοπός των Πολεμικών Τεχνών.
Τρίτον: Ειδικότερα οι Εσωτερικές ή Ενεργειακές Πολεμικές Τέχνες (Τάϊ Τσι Τσουάν, Πα Κουά Τσανγκ, Χσίνγκ Γι Τσουάν, κ.λπ.) αναπτύσσουν, καλλιεργούν και δυναμώνουν τους «Τρεις Θησαυρούς», δηλαδή τη σωματική Ζωτικότητα (Τζίνγκ), την εσωτερική Ενέργεια (Τσι) και το Πνεύμα ή Πνευματική Δύναμη (Σεν), οι οποίες αντιστοιχούν στη σωματική εκγύμναση, στην ενεργειακή άσκηση και στην Πνευματική ενδυνάμωση. Κάθε κίνηση, άσκηση ή τεχνική των Εσωτερικών Πολεμικών Τεχνών είναι μια άσκηση του σώματος, της ενέργειας και του Πνεύματος.
Τέταρτον: Στις Εσωτερικές αλλά και στις Εξωτερικές Πολεμικές Τέχνες, ένας είναι ο υπέρτατος στόχος. Η ένωση – ή η απόλυτη εναρμόνιση του Εξωτερικού, (σωματικού και μαχητικού μέρους), με το Εσωτερικό (Ενεργειακό και Πνευματικό μέρος) των Πολεμικών Τεχνών. Με τα λόγια του Δασκάλου μου, του Μάστερ Τανγκ Τουνγκ Γουίνγκ, «Η Ενοποίηση του Εξωτερικού και του Εσωτερικού είναι το Παν». Το σώμα και το πνεύμα, το Εξωτερικό και το Εσωτερικό, είναι το Γιν και το Γιανγκ. Μόνο στην απόλυτη ενοποίηση και εναρμόνισή τους δημιουργείται το Τάϊ Τσι – η Τελειότητα. Αυτή η τελειότητα είναι η ολοκλήρωση, η πραγματική επιτυχία στις Πολεμικές Τέχνες.

Ερώτηση
11. Ποια είναι η κινητήρια δύναμη του Πνευματικού Πολεμιστή ή ποιος είναι ο τελικός στόχος που θέλει να φτάσει, αν υπάρχει.

Απάντηση: Έχω εν μέρει απαντήσει σε αυτή την ερώτηση προηγουμένως, αλλά θα προσθέσω μερικά ακόμα πράγματα.
Οι άνθρωποι προσεγγίζουν τις Πολεμικές Τέχνες για διάφορους λόγους. Σωματική άσκηση, βελτίωση της υγείας, συμμετοχή σε αγώνες, εκμάθηση αυτοάμυνας, μείωση του στρες, ανάπτυξη της θέλησης και του χαρακτήρα, απόκτηση αυτοελέγχου, βελτίωση της ικανότητας συγκέντρωσης, κ.λπ. Οι στόχοι αυτοί δεν είναι κακοί ή λάθος, το αντίθετο – είναι χρήσιμοι και θεμιτοί. Κατά τη γνώμη μου όμως, από μόνοι τους δεν μπορούν να οδηγήσουν κάποιον πολύ μακριά.
Ο Δρόμος των Πολεμικών Τεχνών είναι βαθύς και μεγάλος. Για να προχωρήσεις μακριά πάνω σ’ αυτόν πρέπει να έχεις βαθύτερα κίνητρα, μια βαθύτερη κινητήρια δύναμη που σε παρακινεί να συνεχίζεις να εξασκείσαι χρόνο με το χρόνο, δεκαετία με δεκαετία.
Οι πραγματικές Πολεμικές Τέχνες είναι Τρόπος Ζωής, Δρόμος Ζωής, Δρόμος αυτοανάπτυξης, αυτοανακάλυψης και αυτογνωσίας. Κάτι πρέπει να σκιρτάει στην ψυχή σου όταν ασκείσαι, μια υποσυνείδητη δύναμη πρέπει να σε τραβάει σ’ αυτές, διαφορετικά δεν μπορείς να συνεχίσεις να ασκείσαι για πολλά χρόνια. Χωρίς ένα πολύ δυνατό κίνητρο, χωρίς μια βαθιά κινητήρια δύναμη να σε παρακινεί, αργά ή γρήγορα θα κουραστείς, θα βαρεθείς, θα τις εγκαταλείψεις για να δοκιμάσεις κάτι άλλο, μια καινούργια ασχολία, γυμναστική ή άθλημα.
Πιστεύω ότι η κινητήρια δύναμη του πνευματικού Πολεμιστή είναι η δίψα για αυτοολοκλήρωση, για αυτοπραγμάτωση, για αυτογνωσία. Μόνο όταν ο ασκούμενος αντιληφθεί μέσα του, συνειδητά ή ασυνείδητα, ότι οι Πολεμικές Τέχνες μπορούν να του προσφέρουν πολύ περισσότερα πράγματα από απλή άθληση, γυμναστική ή αυτοάμυνα, μόνο τότε μπορεί να προχωρήσει και να φτάσει σε μεγάλο βάθος εμπειρίας, γνώσης και ικανότητας στις Πολεμικές Τέχνες. Θα αναφέρω πάλι μια χιλιοειπωμένη διδασκαλία του Δασκάλου μου. Έλεγε: «Χρησιμοποίησε τις Πολεμικές Τέχνες για να βρεις τον εαυτό σου». Για πολύ καιρό δεν καταλάβαινα τι σήμαινε αυτό, σιγά – σιγά όμως άρχισα να καταλαβαίνω. Αυτό με έχει κρατήσει στις Πολεμικές Τέχνες τριανταπέντε χρόνια – από τα πρώτα χρόνια της εφηβείας μου μέχρι σήμερα. Αυτό είναι κατά τη γνώμη μου ο πνευματικός Πολεμιστής. Πολεμάει, προσπαθεί, αγωνίζεται, όχι για να νικήσει ή να υποτάξει κάποιον άλλον, αλλά για να γνωρίσει και να ανακαλύψει τον πραγματικό εαυτό του, το Πνεύμα του, την Ουσία του. Χρησιμοποιούμε τις Πολεμικές Τέχνες σαν έναν καθρέφτη. Όσο περισσότερο σκουπίζεις, γυαλίζεις και καθαρίζεις την επιφάνεια του καθρέφτη, τόσο καθαρότερα βλέπεις την εικόνα του εαυτού σου – του πραγματικού εαυτού σου – να αντανακλάται σ’ αυτόν. Και γνωρίζοντας και τελειοποιώντας την εικόνα, το είδωλο που φαίνεται στον καθρέφτη, στην πραγματικότητα γνωρίζεις και τελειοποιείς τον εαυτό σου. Και αυτή η διαδικασία διαρκεί μια ζωή. Κι αυτός είναι ο τελικός στόχος που ο πνευματικός πολεμιστής προσπαθεί να φτάσει. Η τέλεια γνώση, η απόλυτη πραγμάτωση του αληθινού Εαυτού, του αληθινού πνεύματος που βρίσκεται μέσα μας.
Ερώτηση
12. Ποια είναι η προσωπική σας άποψη;

Απάντηση: Ερευνώντας όμως τις Διδασκαλίες των Εσωτερικών Πολεμικών Τεχνών, έχω βρει παρόμοιες απόψεις των παλιών Δασκάλων του Κουνγκ Φου. Για παράδειγμα, ένα κλασσικό βιβλίο του Τάϊ Τσι Τσουάν λέει: «Πόσο υπέροχο είναι το Τάϊ Τσι Τσουάν, που οι κινήσεις του ακολουθούν τη φύση! .. Όλο το σώμα γεμίζει με μια αδιάσπαστη ενέργεια (Τσι) … Το Επάνω και το Κάτω είναι σε τέλεια αρμονία … Κινώντας την ενέργεια σα να τυλίγεις μετάξι … Χρησιμοποιείς πνευματική συγκέντρωση και όχι σωματική δύναμη. … Όλα αυτά είναι λειτουργίες του πνεύματος, και δεν έχουν καμία σχέση με τη μυϊκή δύναμη … Το Πνεύμα οδηγεί την Ενέργεια (Τσι) στην κίνησή της … Ακόμα κι αν ο πιο δυνατός εχθρός μας επιτεθεί, με μόνο τετρακόσια γραμμάρια δύναμης, μπορούμε να νικήσουμε μία δύναμη διακοσίων κιλών …
Παράλληλα, οι Πραγματείες πάνω στο Χσίνγκ Γι Τσουάν αναφέρουν:
« … Το Εξωτερικό και το Εσωτερικό είναι ενοποιημένα, το σώμα και το πνεύμα συνεργάζονται αρμονικά … Η Ενέργεια κινείται σε όλο το σώμα και μεταμορφώνει τις κινήσεις … Το Πνεύμα αφυπνίζεται από αυτή τη μυστηριώδη λειτουργία … Και ο γνώστης του Χσίνγκ Γι Τσουάν έχει την αρμονική όψη ενός φωτισμένου σοφού … Το Χσίνγκ Γι Τσουάν είναι Πνευματικό στυλ. Στην απόκτηση αληθινής ικανότητας και πρακτικής γνώσης του Χσίνγκ Γι Τσουάν, το Πνεύμα είναι πιο σημαντικό από το σώμα …».
Επίσης, στο Κλασσικό βιβλίο «Η Μέθοδος Εξάσκησης του Πα Κουά Τσανγκ» διαβάζουμε: …«Όταν το Πνεύμα είναι δραστήριο παράγει νοημοσύνη (αντίληψη, επίγνωση), και η Ενέργεια κυκλοφορεί σε κάθε σημείο του σώματος … Να απλώνεσαι μακριά και να μαζεύεσαι σφιχτά, η Κίνηση (σωματική δράση) και η Ακινησία (πνευματική γαλήνη) είναι μέρη ενός ατέλειωτου κύκλου. … Να συνδυάζεις και να συγκεντρώνεις το Πνεύμα, την Ενέργεια, την Πρόθεση και τη Δύναμη … Η Αλήθεια του Πα Κουά Τσανγκ βρίσκεται στα παραπάνω …».
Ο Σουν Λου Τσανγκ, μεγάλος γνώστης των τριών Εσωτερικών Πολεμικών Τεχνών – Τάϊ Τσι Τσουάν, Πα Κουά Τσανγκ, Χσίνγκ Γι Τσουάν – έχει γράψει: «Μην μπερδεύεστε. Συγκεντρωθείτε στα σημαντικά πράγματα … Οι Πολεμικές Τέχνες είναι ένας τρόπος αυτοανάπτυξης και αυτογνωσίας. Χρησιμοποιούνται για να φθάσεις σε μια αβυθομέτρητη (απεριόριστη) ανάπτυξη του Πνεύματος. Ολόκληρο το σώμα και ολόκληρος ο άνθρωπος συμμετέχει, ασκείται και αναπτύσσεται σε αυτές τις Τέχνες. Αυτές είναι ικανότητες πνευματικής καλλιέργειας και πνευματικής ωφέλειας».
Τελειώνοντας, θα αναφέρω μια ιστορία από τις Ιαπωνικές Πολεμικές Τέχνες, που νομίζω ότι είναι πολύ διαφωτιστική. Είναι η ιστορία του Σοζτού: Ο Σοτζού (1642 – 1721) ήταν ένας φωτισμένος σοφός που έγινε γνωστός επειδή «κατατρόπωσε δασκάλους της Πολεμικής Τέχνης του σπαθιού.» Μια μέρα, ένας υπερήφανος πολεμιστής σαμουράι επισκέφθηκε τον Σότζου και άρχισε αλαζονικά να του αναπτύσσει τις θεωρίες του πάνω στην Πολεμική Τέχνη του σπαθιού. Ο Σότζου άκουσε ευγενικά για λίγη ώρα αλλά ύστερα τινάχτηκε ξαφνικά όρθιος και άρχισε να χτυπά τον σαμουράι αλύπητα. «Είσαι γεμάτος αλαζονεία και κούφιες θεωρίες» του φώναξε. Όταν οι υπόλοιποι σαμουράι έμαθαν τι είχε γίνει ένοιωσαν προσβεβλημένοι που ένας συνάδελφός τους είχε χτυπηθεί από ένα γέρο – σοφό, και προσκάλεσαν το Σότζου να παρακολουθήσει προσωπικά μια εξάσκηση δασκάλων της Πολεμικής Τέχνης του σπαθιού, για να τον κάνουν να αλλάξει γνώμη για την αξία της Τέχνης τους. Οι συγκεντρωμένοι πολεμιστές αμφέβαλλαν αν ο γερο – σοφός μπορούσε να νικήσει κάποιον απ’ αυτούς χωρίς το στοιχείο του αιφνιδιασμού με το μέρος του, όπως στην περίπτωση του σαμουράι. Πληροφόρησαν τον Σότζου για τις αμφιβολίες τους και εκείνος αμέσως τους προκάλεσε να του επιτεθούν όλοι μαζί χτυπώντας τον με τα σπαθιά τους. Διψασμένος για εκδίκηση για την ταπείνωση του συναδέλφου τους του όρμησαν, προσπαθώντας να τον σκοτώσουν. Όμως κανένας τους δεν μπόρεσε να αγγίξει το γερο – σοφό, και δέχτηκαν όλοι τους από ένα τουλάχιστον δυνατό χτύπημα από το μπαστούνι που κρατούσε το γερο – Σοτζούν για να περπατάει. Ταπεινωμένοι πλήρως, οι δάσκαλοι της Τέχνης του σπαθιού παραδέχτηκαν την ήττα τους, και γονατίζοντας μπροστά στο σοφό του ζήτησαν να τους αποκαλύψει το μυστικό του. Πως ένας γέρος με ένα μπαστούνι κατόρθωσε να νικήσει μια ολόκληρη ομάδα από νέους και δυνατούς πολεμιστές, εκπαιδευμένους και οπλισμένους με κοφτερά σπαθιά;
Ο Σότζου απάντησε: «Αν το Πνεύμα σας είναι αληθινό, κι αν ο νους σας είναι ατάραχος, δεν υπάρχει τίποτα που να μην μπορείτε να νικήσετε στη ζωή σας, ακόμα και μια επίθεση πολλών εχθρών οπλισμένων με σπαθιά».
Ο τελικός στόχος του πνευματικού πολεμιστή αποκαλύπτεται πεντακάθαρα σε αυτή την ιστορία. Δεν έχω να προσθέσω τίποτε άλλο.